Proces darování se opět zrychluje. Nové moderní technologie umožňují uhradit dobročinný příspěvek pomocí bezkontaktní platební karty či chytrého telefonu – tentokrát samoobslužně a ve veřejném prostoru. Začátkem září představila UniCredit Bank ve spolupráci se SoNet, Payment4U a Mastercard na českém a slovenském trhu první takzvané charitativní kiosky. Co technologie umí a hodila by se novinka vaší organizaci?

Terminál, nebo charitativní kiosek?

V loňském roce jsme vás informovali o dárcovských platebních terminálech, které umožňují individuálním dárcům bezpečným způsobem podpořit zajímavé neziskové projekty. Tyto malé terminály jsou přenosné a setkáte se s nimi například na stáncích během konání různých akcí nebo přímo v kancelářích jednotlivých neziskovek. V čem se kiosky liší? „Ke kiosku není potřeba žádnou obsluhu a částka transakce je pevně daná. Kiosek lze umístit kamkoliv do prostoru. Navíc jsou zkonstruovány tak, aby je nebylo možné odcizit. Dárce pouze přiloží ke čtečce bezkontaktní kartu nebo zařízení s mobilní peněženkou a přednastavená částka se automaticky odešle na příslušný účet,“ popisuje kiosky Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

V katedrále sv. Víta v Praze mohou lidé prostřednictvím nového zařízení přispět na výstavbu svatovítských varhan. Foto: Charitativni kiosky

Nádraží, hudební festivaly i ZOO

V prvním testovacím kole rozdá banka celkem deset charitativních kiosků. Pět kiosků se již umístilo v Česku a zbytek poputuje na Slovensko, kde budou instalovány nejpozději do konce letošního roku. Zařízení bude pak nabízeno neziskovkám, nadačním fondům, školským zařízením nebo třeba církevním institucím. Kiosky se vždy vyplatí umisťovat na frekventovaná místa – například do obchodních centrech, muzeí nebo na různá veřejná shromáždění. „Jednorázový dar v hotovosti funguje historicky nejlépe na letištích, nádražích, kde se lidé „zbavují“ místní měny. U kiosků mají velkou šanci místa, jako jsou kostely či jiná veřejně přístupná místa. Obzvlášť, pokud tam lidé chodí pravidelně,“ říká Martin Balcar, který v minulosti vedl například kampaně pro Amnesty International. 

Bezhotovostní platební kartu stačí pouze přiložit ke čtečce. Zdroj: Charitativni kiosky

Technické řešení a kolik to stojí?

První český a slovenský kiosek nevyžaduje pevné připojení k internetu a lze ho umístit kdekoliv v prostoru. Provoz kromě běžné zásuvky na 220 V zajišťuje i baterie, která na jedno nabití vydrží asi týden. Kiosek je vybaven LCD displejem a ukazuje dárci po celou dobu transakce, na co přispívá. Za provedený finanční dar zařízení na konci také poděkuje. Vychytávkou je i možnost vyzvednutí daňového dokladu online přes příslušný webový portál. „Charitativní organizace a firmy si v budoucnu budou moci pořídit vlastní kiosek a využívat ho pro své projekty. Cena podle konkrétního typu začíná na 90 000 Kč (bez DPH). V současnosti připravujeme pro zájemce o jeho pořízení možnosti financování,“ popisuje Petr Plocek.

Britská organizace Cancer Research uvedla v londýnských ulicích u příležitosti Světového dne boje proti rakovině bezkontaktní charitaitvní lavičky. Kromě darování nabízí lavička nabití mobilu a wi-fi připojení. Zdroj: shorturl.at/krBI7

Kiosky úsměv a povídání s dárci nenahradí 

Platby prováděné kreditními kartami v Česku prudce rostou. Loni byla překonána hranice jedné miliardy transakcí kartami u obchodníků. Zavádění charitativních kiosků v Česku tak přirozeně reaguje na oblibu lidí platit i darovat bezhotovostně. Darování pomocí platebních karet je již rozvinuto v zahraničí, kde lze čerpat inspiraci i důležitá data. Zkušenosti ze zahraničí mluví v případě charitativních kiosků o nárůstu objemu darovaných peněz až o 30 procent

Existují tedy nějaké nevýhody kiosků? „Obecně je zjednodušení plateb (podobně jako u dárcovské DMS) vyváženo jednou a pro přijímající organizace dost zásadní slabinou – neznáme dárce a nemáme o něm žádné informace. Jde o jednorázový dar. Pokud nás dárce opět nevyhledá, což se děje velmi sporadicky, tak u jednoho daru zůstáváme. Základ celého fundraisingu je však v kontinuální komunikaci s dárcem a dlouhodobé práci na budování vzájemného vztahu. Kiosek či terminál je dobrý nástroj, ale úsměv, povídání a vztah nikdy nenahradí,“ doplňuje Martin Balcar.

Organizace Blue Cross má ve svých službách psí fundraisery. Platební terminály se umísťují přímo na psy, kterým hledá neziskovka nový domov. Zdroj: Blue Cross

 

TIP: V článku Jana Gregora z koalice Za snadné dárcovství se dozvíte, že až do 12. října probíhá Měsíc dobročinné závěti. Každý, kdo v tomto měsíci sepíše závěť a alespoň z části v ní pamatuje na dobročinnost, dostane proplacený notářský poplatek. 


profilovka_SN.PNG

Autor článku

Kateřina Čížková

Nadace Neziskovky.cz

Kateřina je redaktorkou a editorkou Světa neziskovek. V Nadaci Neziskovky.cz se stará o komunikaci. Spolupracuje s Člověkem v tísni (Jeden svět na školách), duhovým festivalem Prague Pride a je mediálnou koordinátorkou filmového festivalu o lidských právech Jeden svět Louny. Neziskovou bublinu opouští při psaní textů pro vydavatelství Burda.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.