Navazujeme na článek z přelomu dubna a května, kde jsme přinesli zprávy o vývoji individuálního dárcovství zkraje nouzového stavu. Nouzový stav je nyní za námi. Jak to vypadá s dárcovstvím? Stále stoupá, ale opatrně.
O čem mluvit, když svět je vzhůru nohama? Jak “přerámovat” negativní zprávu v médiích? Čelí útokům politiků také neziskový sektor v USA? O komunikačních výzvách dneška jsme si povídali s Luisou Boyarski z Georgetown University, která se právě připravuje na druhý online workshop (27. 5., @U.S. Embassy) pro zástupce českých neziskových organizací.
Nouzový stav odhalil digitální slabiny mnoha organizací. Neziskovky zkouší konferenční hovory, hledají nástroje pro dlouhodobou projektovou práci, řeší přístupy k datům. Neexistuje jedna cesta pro všechny, ale věříme, že třeba i díky této inspiraci od CRM pro neziskovky si vyberete tu svou.
„Zvěte lidi na výběrové rozhovory, nikoli pohovory. Zkuste svému týmu neříkat zaměstnanci, ale mluvte s nimi jako se spolupracovníky. Ovlivňujte hlavně jejich vnitřní motivaci – jejich empowerment,“ doporučil účastníkům snídaně (nejen) pro personalisty z nezisku vášnivý nadšenec personalistiky a zároveň zkušený psycholog Stanislav Háša. Tématem pátého setkání bylo motivování a zapojování lidí do chodu organizace.
Dvojice mladých evangelických farářů úspěšně otevírá téma víry v kostelích, ale také na sociálních sítích. V Česku, které patří dlouhodobě k nejvíce ateistické zemi v Evropě, poměrně unikát. „Jsme takovou věroučnou pomůckou, komunikační alternativou náboženských témat, případně bizárem k pobavení,“ říkají Jakub Malý a Karel Müller. Pomohlo by českým nevládkám komunikovat složitá témata pomocí humoru?
S Timem jsme se sešli během „dárcovské sezony“ v americké Indianě. Kromě povídání o vídeňské kávové scéně, o Američanech vzdorujících ekologii a přípravách na nadcházející Den díkůvzdání, jsme zaměřili pozornost na fundraising. Jakým etickým dilematům čelí dnešní fundraiseři? A jak se s výzvami vypořádat?
V článku Na Babiše si nedošlápne nikdo, ale na jeho vládu každý pro Echo24.cz se Daniel Kaiser zamýšlel, kolik by vláda ušetřila na daňových úlevách pro podnikatele a na „politických neziskovkách“. Navrhuje je přímo vyjmenovat, nebo aspoň určit, co vláda považuje za nepřijatelnou politickou neziskovou činnost a doporučuje mezi ně zařadit „legrační Evropské hodnoty“ a „váženého Člověka v tísni“. Jde totiž podle něj o skupiny, které „vládě a poslancům mluví do přípravy zákonů nebo se účastní pochybného boje proti jakémusi populismu a odpovídající převýchovy obyvatelstva“. Má také za to, že by si Andrej Babiš z šetření na nich mohl „dělat naději na deset, nebo pět miliard“.
„Pelášil jsem s beranidlem kupředu, lidé za mnou vláli. A postupně začali odpadávat,“ vzpomíná na období v ředitelském křesle Cesty domů Marek Uhlíř. Co dělat, když vám řízení organizace začne přerůstat přes hlavu? Proč překonat stud a říct si o pomoc? Na snídani (nejen) pro personalisty z nezisku jsme kromě Marka pozvali i Matěje Lejsala ze Sue Ryder a jejich nové týmové kolegyně.
Možná jste v organizaci začínali jako skupinka nadšenců odhodlaná změnit věci k lepšímu. Pojil vás tehdy stejný zájem, a proto bylo jasné, kterým směrem se vydat. Od té doby uplynulo pár let, získali jste prostředky, rozrostli jste se a váš záběr se rozšířil. Najednou vidíte, že směr, který byl zpočátku tak přímý a srozumitelný, si teď každý z organizace vykládá po svém.
Evropské neziskové organizace investují do moderních technologií stále více peněz – podle nejnovější zprávy Global NGO Technology Report v roce 2019 navýšilo výdaje 50 procent z nich. Digitální nástroje používají k fundraisingu, komunikaci s dárci i uvnitř organizace nebo pro úpravu fotek a videí. Zároveň existují způsoby, jak tyto užitečné pomocníky získat výhodně. Jaké mají české neziskovky možnosti?
Provozujete chráněnou dílnu a chtěli byste vylepšit váš marketing? Nebo teprve uvažujete o založení sociální firmy a přemýšlíte, jakou komunikační strategii zvolit? Podívejte se na názory úspěšných firem a neziskovek.