Inspirujeme
ke změně

Jak v dotačních projektech uplatnit režijní náklady?

Petr Jun & Martin Ježek 6. 11. 2015 Fundraising 3 minut

V okamžiku psaní grantové žádosti umíme málokdy přesně odhadnout, jak velkou část režijních nákladů do konkrétního projektu uplatníme. Z opatrnosti pak máme tendence tyto náklady raději nadhodnotit, nikoli podhodnotit. V dnešním článku se s vámi podělíme o své zkušenosti s tím, jak správně uplatňovat režijní náklady v projektech - a přitom neohrozit finanční zdraví organizace.

V okamžiku psaní grantové žádosti umíme málokdy přesně odhadnout, jak velkou část režijních nákladů do konkrétního projektu uplatníme. Z opatrnosti pak máme tendence tyto náklady raději nadhodnotit, nikoli podhodnotit. V dnešním článku se s vámi podělíme o své zkušenosti s tím, jak správně uplatňovat režijní náklady v projektech - a přitom neohrozit finanční zdraví organizace.

Nejdřív měř, potom řeš

Ať už jsou pravidla poskytovatele jakákoli, začít se musí vždy stejně - sestavením rozpočtu. Jak na to?

  1. Získejte přehled o současné situaci. Kolik vás tento měsíc/rok stojí provoz organizace, jaké konkrétní máte náklady?
  2. Odhadněte budoucí náklady. Kolik může stát provoz organizace za rok, za dva (po dobu realizace projektu). Jaké konkrétní náklady vzniknou? Seznamte se se záměry vedení organizace (jestli plánuje významný růst anebo naopak bude některé činnosti utlumovat apod.).
  3. Posuďte dopad existence projektu na celou organizaci. Bude potřeba víc prostoru? Víc zaměstnanců?
  4. Zkalkulujte objem prostředků (výnosů), se kterými organizace bude v budoucnu nakládat. Potřebujete mít alespoň přibližnou představu o tom, jak velkou část vašich aktivit projekt pohltí, jak bude náročný na personální obsazení organizace apod.
  5. Přizpůsobte rozpočet scénářům. Co když se bude dařit hůře, než očekáváte, co když to bude lepší? Stanovte si zkrátka mantinely.

Uplatnění nákladů do projektů

Poskytovatelé dotace obvykle umožňují dva způsoby alokování režijních/provozních nákladů:

Prvním je stanovení nepřímých nákladů pevnou částkou (či procentem) z rozpočtu projektu. Na první pohled jednoduché řešení dovoluje odvodit si částku, kterou můžete použít na režijní náklady, a tuto do projektu vykážete. Nicméně pozor! I když „excel snese vše“, důležité je účetnictví. Co to znamená? Rozdělení nákladů mezi projekty musíte být schopni zachytit i v účetním systému (viz jeden z našich předchozích článků).

Rozdělovat režijní/provozní náklady můžete několika způsoby (opět se odvoláme na naše předchozí texty), nicméně téměř vždy se dostanete k následujícím skupinám nákladů: Více se dočtěte zde.

IMG_5392.jpg

Autor článku

Petr Jun & Martin Ježek

Portál Účetnictví pro neziskovky

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.