Inspirujeme
ke změně

Být fundraiserem v POHODĚ

Bára Kiliesová 28. 5. 2015 Fundraising 6 minut

Zoran Dukić pracuje jako fundraiser – a je opravdu v pohodě. Energická povaha a temperament vedle obchodních zkušeností mu dnes pomáhají získávat prostředky pro lidi s mentálním handicapem. Jeho cesta do organizace POHODA – společnosti pro normální život lidí s postižením, však vedla přes mnoho odboček. O tom, jak se ze Srbska dostal do Čech, jak si hledal slovo fundraising ve slovníku i jak se mu daří bořit zažité představy, se dočtete v následujícím článku.

Zoran Dukić pracuje jako fundraiser – a je opravdu v pohodě. Energická povaha a temperament vedle obchodních zkušeností mu dnes pomáhají získávat prostředky pro lidi s mentálním handicapem. Jeho cesta do organizace POHODA – společnosti pro normální život lidí s postižením, však vedla přes mnoho odboček. O tom, jak se ze Srbska dostal do Čech, jak si hledal slovo fundraising ve slovníku i jak se mu daří bořit zažité představy, se dočtete v následujícím článku.

Zoran s klientkou po úspěšné prezentaci žádosti o grant v ČSOB. Foto: POHODA 

Zoran pochází z Bělehradu. Počátek jeho cesty do České republiky se datuje do dob studií, kdy si vybral jako studijní obor na univerzitě v Bělehradě český jazyk a literaturu, protože ho náš jazyk i kultura vždy zajímaly. V roce 1991 si koupil letenku a do Prahy přijel zdokonalit svou češtinu. Z původního záměru zůstat měsíc se nakonec stalo 20 let, neboť – jak říká – „viděl potenciál státu, který se otevřel“ a doslova ho dostala atmosféra nadšení z počátku devadesátých let.

Plnou parou k fundraisingu

Zoran se nejprve začal věnovat tlumočení a překladům, jeho čeština je totiž opravdu brilantní. Poté se začala ozývat jeho kreativita, kterou doslova překypuje, a vrhl se do reklamy. Pracoval dlouhou dobu v nadnárodní reklamní a komunikační agentuře. Mezi jeho nejvýznamnější projekty patřilo například vedení komunikačních a prodejních kanálů pro tehdejšího telefonního operátora Oskar. Jeho starostí byla zejména implementace podlinkové reklamy a vedení týmu 250 až 500 prodejců po celé ČR. Jeho úkolem byl i trénink prodejních dovedností, mystery shoppingu včetně komunikace. Dlouhou dobu pracoval v obchodním segmentu, kde se opět věnoval tréninkům prodejců, obchodních zástupců a promotérů. Zároveň připravoval a implementoval sales promotion kampaně pro nadnárodní koncerny. Z těchto zkušeností čerpá dodnes, protože „fundraising rovná se obchod“.

„Musel jsem si nejprve slovo fundraiser najít ve slovníku.“

K práci fundraisera POHODY se dostal vlastně náhodou. Bývalá kolegyně z reklamy ho upozornila na inzerát na Jobs.cz s tím, že to je práce přesně pro něj. Jak s úsměvem říká, musel si nejprve slovo fundraiser najít ve slovníku, ale popis práce ho nesmírně zaujal. Chápal, že může využít svých obchodních dovedností a zároveň pomoci lidem s mentálním postižením. POHODA pracuje pouze s dospělými klienty s mentálním znevýhodněním a Zoran měl pocit, že právě tato skupina je na okraji zájmu společnosti.

„V POHODĚ jsem našel ředitelku, která má pochopení pro mé bláznivé nápady a v takovém prostředí se fundraising dělá dobře,“ říká Zoran. Ředitelka POHODY Lucie Mervardová dovolila Zoranovi rozčeřit hladinu ustálených postupů a vybočovat z řady. Příkladem je například vysoká míra zapojení samotných klientů POHODY do fundraisingu. Naposledy společně prezentovali žádost o grant u jedné z velkých bank – a úspěšně, grant získali i díky klientce, která hovořila o potřebách svých i dalších lidí s mentálním postižením.

Rekvalifikací k novým dovednostem a kontaktům

Zoran společně s dalšími fundraisery absolvoval rekvalifikační kurz „Specialista fundraisingu a Public Relations“ u Nadace Neziskovky.cz, protože potřeboval získat odbornější znalosti z tohoto oboru. „Kurz mi velice pomohl v tom, abych si ujasnil věci a pojmenoval postupy, které jsem dělal už dříve v obchodě a zasadil je do kontextu prostředí neziskové organizace,“ uvádí Zoran. Díky kurzu navázal kontakty s kolegy z jiných neziskových organizací a také spolupráci s Nadací Neziskovky.cz. Podzimní termín téhož rekvalifikačního kurzu již proběhne v prostorách sociální kavárny Bílá vrána, kterou provozuje POHODA a ve které nacházejí zaměstnání lidé s mentálním postižením.

Momentka z akce Momentální scény v Bílé vráně. Foto: POHODA

Neobyčejná kavárna, kde to žije

Právě kavárně Bílá vrána, která nově přesídlila do ulice Ve Smečkách v Praze 1, věnuje Zoran velkou spoustu času. Snaží se pro ni získávat finanční prostředky, aby kavárna, která je sociálním podnikem, mohla vytvářet nová pracovní místa pro lidi s mentálním postižením. Mezi jeho nápady patří i rozšíření a profesionalizace cateringové služby v roce 2013, která pomáhá zaměstnávat více lidí s postižením a tím i finančně výrazně pomáhá kavárně. 

Vymyslel také projekt „Momentální scéna“, kde se nejen klienti POHODY, ale i další lidé s jakýmkoliv postižením mohou umělecky projevit. Proto se v Bílé vráně hraje divadlo, pořádají koncerty či výstavy obrazů a fotografií. Projekt ukazuje lidi se znevýhodněním z jiné stránky a snaží se propojovat světy lidí s hendikepem i bez něj. Pokud by kdokoliv ze čtenářů měl zajímavý umělecký projekt, který by chtěl v prostorách Bílé vrány prezentovat, v POHODĚ se o něm rádi dozvědí na pr@pohoda-help.cz.

Kromě Bílé vrány však Zoran získává finanční prostředky pro celou organizaci. POHODA je obecně prospěšnou společností, která od doby svého vzniku v roce 1998 poskytuje sociální služby lidem s mentálním postižením. Umožňuje dospělým lidem s mentálním postižením v maximální možné míře prožívat dospělost a přijímat odpovědnost za svá rozhodnutí. Věří, že i dospělí lidé s mentálním postižením chtějí a mají dostat šanci žít plnohodnotným důstojným životem jako zdraví spoluobčané. Snaží se o zkvalitňování sociálních služeb a života lidí s postižením. 

A jaké jsou Zoranovy plány? „Dělat fundraising způsobem, jakým se dosud v České republice nedělá a získat tak pro kolegy s mentálním postižením co nejvíce finančních prostředků,“ říká s tajemným úsměvem Zoran Dukić.

Autor článku

Bára Kiliesová

POHODA, o. p. s.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.