Jak vhodně komunikovat s cílovou skupinou? Mít či nemít Twitter? Jak moc bývají senioři on-line? PR manažerka Elpidy Lada Brůnová o tom, jak sítě propojují generace, pomáhají získat dárce, a co při správě webu šetří peníze.

IMG_8226.jpg

Lada Brůnová

Elpida

Lada se stará o to, aby se co nejvíc vědělo o aktivitách proseniorské organizace Elpida. Zabývá se fundraisingem, navazováním smysluplných kontaktů a přípravami časopisu VITAL, který Elpida vydává. Ve volném čase se ráda věnuje zvedání těžkých činek a kreslení příběhů holky, která #uteklazkomiksu. 

 Jak a kde se vaše organizace prezentuje na internetu?

Klíčové jsou pro nás webové stránky, ty jsou dnes nutností snad pro každou organizaci nebo projekt. Pro Elpidu je web hlavní platformou pro komunikaci se dvěma cílovými skupinami. Tou první jsou senioři, druhou dárci.

Jak slouží váš web seniorům?

Senioři si zvykli chodit na naše stránky pro aktuální informace, nejvíc je zajímá program vzdělávacího a kulturního Centra Elpida. Také si zde rezervují místa na jednotlivé lekce. Jen pro zajímavost: podle statistik ČSÚ se za posledních deset let zvýšil podíl uživatelů internetu starších 65 let ze 4 procent na jednu třetinu.

A co sociální sítě? Které fungují na vaši cílovou skupinu?

Ze sociálních sítí využíváme Facebook, kde máme několik profilů k jednotlivým projektům, a Instagram. Spravujeme také vlastní YouTube kanál, který nám zároveň slouží jako „videobanka”. A máme profil na Wikipedii, která je u seniorů obecně hojně používaná.

Sítě nám pomáhají propojovat generace.

Jak vypadaly vaše on-line začátky?

Ruku na srdce, náš web nebyl v začátcích příliš funkční: těžko se nám aktualizoval, pro návštěvníky byl nepřívětivý a neatraktivní. Podařilo se nám ho ale zpřehlednit, vizuálně osvěžit a zřídit vlastní administrátorský přístup, který nám umožňuje snadnou aktualizaci. Co se týče sociálních sítí a nových online platforem, troufám si tvrdit, že patříme mezi „early adopters“, rádi zkoušíme nejrůznějšího komunikační kanály, které nám pomáhají šířit povědomí o našich aktivitách.

Které „digitální cesty“ k vašim příznivcům vám fungují nejlépe?

Pro komunikaci s klienty využíváme hlavně webové stránky a e-mail – ten je i podle průzkumů nejběžnější aktivitou, kterou senioři v online prostředí provozují. Ostatně loňské prezidentské volby obnažily i jeden nemilý jev: lživé a zkreslené zprávy, které seniorům chodí do e-mailových schránek, a oni je pak šíří dál. I proto se budeme v letošním roce tématu mediální gramotnosti seniorů hodně věnovat.

Zpět k sociálním sítím. Osvědčují se vám u seniorů?

Ano, senioři na sociálních sítích jsou a jsou na nich velmi aktivní. Na ty, kteří účty nemají, se pak snažíme „dosáhnout” přes jejich blízké, které vyzýváme, aby k nám rodiče, prarodiče nebo třeba oblíbenou sousedku či souseda, kterým chybí v životě radost, poslali na kurz nebo jim předplatili náš časopis VITAL. Odborníci se totiž shodují, že fyzická a psychická aktivita je nejen tou nejlepší prevencí nejrůznějších onemocnění, ale dokonce dokáže oddálit nástup do zařízení pro seniory až o několik let. Naším neméně důležitým posláním je pak propojování lidí napříč generacemi, a právě tady nám sociální sítě fungují skvěle.

Aktivní senioři se bez internetu neobejdou. Foto: Elpida.

Jaké komunikační prostředky jste naopak opustili?

Zcela záměrně nevyužíváme Twitter.

Proč ne Twitter?

Rozhodně ho nezavrhuju, nemyslím si ale, že je vhodný pro všechny organizace. Coby správci firemních profilů mi vždy fungoval velmi dobře zejména v komunikaci technologicky orientovaných témat. Obecně neuznávám přístup firem, které na Twitteru profily zakládají jen proto, že to „dělají ostatní“. Baví mě vytvářet pro každou sociální síť unikátní obsah – pro komunikaci našich témat a aktivit jsem se rozhodla napřít energii právě do Facebooku a Instagramu.

Máte na správu sociálních sítí specialisty? Nebo se jim věnujete “bokem”, kromě své hlavní práce?

Spravuju je přímo já. Je totiž poznat, když se sítím věnuje někdo, kdo v organizaci aktivně působí. Snažím se vědět o všem, co se děje, proto občas zaběhnu do našeho centra na hodinu angličtiny, jindy na kurz žonglování nebo třeba lekci tanga pro seniory.

Bez pomoci kolegů by to ale nešlo. Když jsem do Elpidy přišla, začala jsem se s nimi pravidelně potkávat a zjišťovat novinky a zajímavosti, třeba že naše nejstarší lektorka Doris slaví brzy narozeniny nebo že náš oblíbený senior Pepa Rejzek chystá kurz roubování ovocných stromů. Kolegové si po čase zvykli a nyní mi zajímavý obsah posílají sami – já vlastně funguju už jen coby editor. Myslím, že taková spolupráce je dobrá pro všechny strany: publiku nabídnete zajímavější obsah a tým víc zapojíte do dění.

Co byste doporučili začínající neziskovce, která plánuje webovou prezentaci?

Umístit hned na hlavní stránku jednoduchou výzvu k akci: pojďte s námi něco udělat pro změnu, a říct lidem, jak vám mohou pomoct. Velkým nešvarem neziskovek je sklon sdělovat lidem všechno, co jim interně připadá důležité. Výsledkem je „zaplevelení” webu informacemi, jejichž vinou je pro návštěvníky nepřehledný.

Jakými směry chcete dál rozšiřovat „digitální stopu“ vaší organizace?

Naší slabší stránkou je individuální fundraising. Proto chceme upravit náš web s jasným cílem: jednoduše lidem sdělit, jakými konkrétními činnostmi měníme k lepšímu životy seniorů a jejich obraz ve společnosti.

Elpida mění pohled na seniory. Foto: Elpida

Co vám pomůže získat víc individuálních dárců?

Fundraisingové statistiky ukazují, že 90 % lidí před tím, než pošle dar, se jde podívat na webové stránky organizace. Přes náš web chceme návštěvníky snadno navést na možnosti podpory naší organizace tzv. na dva kliky. Chceme, aby každý dárce věděl, kde jeho peníze pomáhají, že i malý dar dokáže velké věci – například každých 100 korun umožní jeden hovor na Linku seniorů.

Co nejčastěji řešíte v oblasti IT?

Nyní máme velkou radost ze získání Google Grantu pro neziskové organizace.

K čemu jej využijete?

V rámci programu nabízí Google zdarma přístup k placeným verzím svých produktů. Pro Elpidu jsme tak například získali zdarma řadu aplikací, které využíváme pro kancelářskou administrativu (Gmail, Google Dokumenty nebo třeba cloudové úložiště). V rámci programu Ad Grants můžeme coby nezisková organizace využít reklamních služeb AdWords až v hodnotě 10 000 dolarů měsíčně, což nám pomůže v propagaci našich programů a aktivit. V rámci grantu jsme získali také prémiový účet YouTube.

Které IT práce se vám vyplatí dělat interně a na co je lepší najmout si odborníka zvenčí?

Menším organizacím doporučuju možnost vlastní editace webu, ideálně přes redakční systém. My v Elpidě tak šetříme čas a ostatně i finance. Odborníky využíváme na správu sítě a větší úpravy v rámci webu.

Jaké platformy pro dobrovolnickou spolupráci můžete IT firmám doporučit?

V Elpidě navazujeme partnerství s firmami, kterým je sympatické, co a jak děláme. Jednou z nich je právě IGNUM. Naši partneři nám rádi nabídnou své know-how a služby v rámci svého firemního CSR zdarma, případně s partnerskou slevou. Takové spolupráce vznikají ad hoc a často jsou založeny na našich osobních vztazích. Z platforem mě nadchl HERO CLAN, databáze lidí ochotných pomáhat neziskovým organizacím. Projekt sdružuje dobrovolníky s vynikajícími schopnostmi, kteří jsou ochotni občas zdarma poskytnout své služby, čímž mohou neziskovkám ušetřit spoustu starostí a peněz.

Olga Pohl foto.jpg

Autor článku

Olga Pohl

DOMENA.cz

Olga působí jako obsahová manažerka v DOMENA.cz, kde spravuje blog pro všechny, kdo chtějí podnikat na internetu. Užitečné tipy tu najdou čerství podnikatelé i neziskovky, které se chtějí prezentovat online. Všem, kteří chtějí psát lépe a s větší radostí, jsou určené její kreativní dílny #COPYherna.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.