Víte, že ohromujících 97 % neziskovek pracuje s externisty? Že je využívají nejčastěji jako náhradu za stálé zaměstnance (69 %), na nárazové projekty typu grafika (62 %) a jako dobrovolníky (57 %)? Práce s externisty je v neziskovkách takřka nevyhnutelná. A přesto slýcháme, že to nefunguje úplně dobře. Adam Hazdra a Tomáš Ervín Dombrovský z LMC rozebrali aktuální situaci. Jak spolupráci s externisty zlepšit třemi jednoduchými tipy?
Situace v neziskovkách: přetížení
Vycházíme z prezentace o efektivní práci s externisty na NGO Market 2017, která se setkala s velkým ohlasem. Navíc jsme pro vás udělali dodatečný výzkum a přinášíme exkluzivní čísla o tom, co vás na práci v nezisku štve.
Jedním slovem: přetížení. Skoro polovina (47 %) z oslovených uvedla, že dělá práci za více lidí. 38 % přímo uvedlo, že jsou přetížení. Až jako třetí zazněla věc, kterou jsme čekali mezi prvními - 34 % lidí v neziskovkách není spokojeno s ohodnocením a benefity (stravenky, dovolená), které dostává.
Takže jsou patrné dvě věci: člověk z neziskovky obvykle nadprůměrně často spolupracuje s externisty a zároveň je přetížený. Jak to zefektivnit?
Tip č. 1: Hledejte na správných místech
Na NGO Marketu i jinde jsme slyšeli, že neziskovky neustále shání kontakty. Neznáš dobrého grafika? Nemáš někoho, kdo by nám pomohl se strategií? Náš první tip je, že na tohle už existuje pomoc, která funguje vždy, rychle a levně.
Easytask.cz má skoro 9.000 grafiků, copywriterů, webařů a dalších specialistů na volné noze ihned k dispozici. Napíšete, co potřebujete, do hodiny vyberte dodavatele, dohodnete se na ceně a už druhý den můžete mít plakát, překlad nebo video hotové. ParaCENTRUM Fenix si takhle vyrobilo během pár dní komplet propagační materiály na benefiční ples.
Profinaut.com je mobilní aplikace, kde najdete kontakt na více než 300 špičkových expertů ze 130 oborů, kteří vám poradí. Většina z nich je sice zaměstnaná, ale všichni mají zájem o menší projekty, konzultace, vystoupení na akcích či s vámi prostě jen zajdou na kafe a poskytnou radu. Masarykova univerzita si takhle našla poradce pro nový web.
Obě služby jsou zdarma. Easytask si bere provizi jen od dodavatelů a Profinaut je ke stažení pro iOS i Android zcela bezplatně.
Jakmile tedy budete v situaci, kdy někoho hledáte, vzpomeňte si na tyhle dvě služby. Hledání i realizace budou rychlejší a levnější.
Tip č. 2: Myslete na konec
Náš kolega Vláďa kromě práce designéra ještě často pracuje na projektech pro neziskovky. Zeptali jsme se ho, co je na projektech nejobtížnější. Jako první důvod uvedl, že to byla práce jako s korporacemi. Zadání se mu měnilo pod rukama, dlouho čekal na rozhodnutí, každý se musel vyjádřit ...
Náš druhý tip je tudíž mít už na začátku přesně jasno v tom, co po externistovi chcete. Co mu řeknete na začátku? Jaké vstupy od vás dostane? Co je celkový cíl a proč se k němu chcete dostat? Jak bude probíhat komunikace? Kdo projekt “vlastní” na straně neziskovky? Kdo udělá rozhodnutí a utne debatu, když to bude potřeba? V jaké formě si předáte výstup?
Dá to sice na počátku trochu práce, ale významně to urychlí další průběh projektu a pročistí komunikaci.
Tip č. 3: Spolupráce musí být zážitek
Vláďa nám dále řekl, že většina spoluprací s neziskovkami jaksi vyšumí do prázdna. Pošlou se výstupy, pak faktura a nijak se to pořádně neukončí ani nevyhodnotí. A přitom to jde i jinak. Na NGO Marketu jsme zmiňovali Lékaře bez hranic. Ti mají spolupráci s externími experty zvládnutou od první informační schůzky, přes výběrové pohovory a asistenci na místě mise až po post-traumatickou péči po příjezdu z mise zpět.
Nemusíte být ale velká organizace a mít perfektní proces. Stačí, když naplánujete úvodní schůzku, kde se shodnete na cílech. Na ní stanovíte pravidelné statusy i termín vyhodnocovací schůzky na konci. V průběhu si s externistou upřímně řeknete, co se líbí a co dře, a nakonec zajdete na večeři. Ano, i takhle jednoduché věci zlepší vztah. Vaším cílem by měla být opakovaná spolupráce, takže doporučujeme do začátku vztahu investovat.
To nejlepší na závěr
Nejlepší číslo jsme si nechali na konec. Zeptali jsme se vás, co vás na práci v neziskovkách baví. Neuvěřitelných 90 % lidí uvedlo, že je naplňuje poslání jejich organizace. A 69 % přímo uvedlo, že je naplňuje jejich vlastní práce! Znovu se potvrdilo, co všichni tušíme: práce v neziskovkách má ohromný smysl. Věříme, že díky těmto třem jednoduchým tipům ji budete dělat efektivněji a vyhnete se přetížení.
Autoři: Adam Hazdra & Tomáš Ervín Dombrovský, LMC
Adam Hazdra se inovacím věnuje celý svůj profesní život. Studoval Innovation Management na Manchester Business School v Anglii. V IDC rozjížděl tři mezinárodní produkty v týmu se zázemím v Praze, USA a Asii. V Jihomoravském inovačním centru působil jako konzultant a krátce pobyl i v Direct People. Teď pracuje pro LMC: staral se o re-design a rozvoj portálu Jobs.cz a hledá nové příležitosti a inovace v oblasti flexibilní a svobodnější práce. S partou inovátorů vydal knihu „Skvělé služby“, každý rok aktualizuje souhrn všeho podstatného o inovacích v publikaci Řízení inovací.