Evropské neziskové organizace investují do moderních technologií stále více peněz – podle nejnovější zprávy Global NGO Technology Report v roce 2019 navýšilo výdaje 50 procent z nich. Digitální nástroje používají k fundraisingu, komunikaci s dárci i uvnitř organizace nebo pro úpravu fotek a videí. Zároveň existují způsoby, jak tyto užitečné pomocníky získat výhodně. Jaké mají české neziskovky možnosti?

Nejefektivnějším komunikačním a fundraisingovým nástrojem jsou pro evropské neziskové organizace webové stránky. Svůj web má 95 procent všech neziskových organizací v Evropě, ale pouze 56 procent skrze něj přijímá finanční dary. Zajímavé je, že 26 procent evropských neziskovek má vlastní online dobročinný obchod (v Česku například organizace Cesta domů, The Tap Tap, Dogpoint a mnohé další), což je nejvíce v celosvětovém srovnání.

40 procent dotázaných evropských neziskovek používá šifrovací technologii, například tu, kterou nabízí služba Microsoft 365. 43 procent neziskových organizací v Evropě má dále nějakou formu CRM softwaru (v Česku je k dispozici například Salesforce), který jim umožňuje mapovat příspěvky a udržovat komunikaci s dárci a podporovateli. Velkým pomocníkem jsou i nástroje na projekt management – například populární program ASANA. Tento nebo jiný podobný software používá 23 procent evropských neziskovek. 22 procent organizací se neobejde bez interního komunikačního programu – například Slack.

Skutečnými premianty jsou pak evropské neziskovky v používání reklam Google Ads. Ty nakupuje 42 procent z nich, což je nejvíce na světě. 73 procent z evropských neziskových organizací získalo Google Ad Grant. 

Infografika z nejnovější zprávy Global NGO Technology Report. Zdroj: https://funraise.org/techreport

Kde na to vzít peníze?

Pro neziskovky není vždy snadné tyto mnohdy nákladné programy pořídit. Například v programu TechSoup je lze ale získat výhodně se slevou nebo za administrativní poplatek. Největší zájem je tradičně o kancelářský balíček Microsoft Office, který ke své práci potřebuje snad každá nezisková organizace. Velkým pomocníkem je i služba DocuSign, která umožňuje digitální podpisy smluv a výrazně tak uleví od papírování a zrychlí a zefektivní chod organizace.

„Blind friendly“ úkolníček a účetnictví v cloudu

Programy od Microsoftu mohou být využívány i méně obvyklým způsobem. Například organizace OZP Akademie, která zaměstnává mimo jiné osoby se zdravotním postižením, přišla s návrhem „blind friendly“ úkolníčku, který funguje na bázi Microsoft SharePointu. Program Microsoft Azure zase pomohl síti ekologických organizací Bankwatch CEE přesunout účetnictví do cloudového prostředí a ušetřit tak za nákup fyzického serveru. Kromě toho se podařilo snížit každodenní administrativní zátěž.

Cloudové služby, tentokrát od Amazon Web Services, využila organizace Auto*mat, která se zasazuje o zlepšení dopravních podmínek ve městě. AWS jim pomohly získat stabilní registrační systém pro jejich kampaň Do práce na kole.

Moderní software pomohl organizaci Auto*mat nastavit registrace do kampaně Do práce na kole. Zdroj: Auto*mat

Jak na fotky a videa?

Oblíbené jsou také kreativní programy – například Adobe Photoshop Elements 2019 pro úpravu fotek a Premiere Elements 2019 pro práci s videem. Populární je také český fotoeditor Zoner, který využívá třeba neziskovka Háta, o.p.s. Snímky z každodenního života organizace umožnily uspořádat organizaci výstavu působivých fotek.

Další užitečnou službou je Google pro neziskovky. Zde mohou získat zdarma přístup k takzvanému G Suite (sem patří balíček aplikací, které je možné používat pro kancelářskou administrativu – Gmail, Google Dokumenty, Tabulky, Kalendář ad.). Pozornost neziskovek si zaslouží také již zmiňovaný Google Ad Grant, díky němuž mohou organizace využít reklamních služeb AdWords v hodnotě až 10 000 dolarů měsíčně. Navíc můžou získat přístup k prémiovému účtu YouTube.

Kreativní využití technologií pomáhá neziskovkám posunout se dál

Neziskovkám pomáhají i méně rozšířené programy. To je třeba případ organizace Teen Challenge, která pomáhá mladým lidem ze závislostí na drogách. Na začátku svého fungování byla organizace částečně financována státem. V roce 2008 se však rozhodla, že státní dotace už pobírat nebude. Aby mohla být autonomní a stále stoprocentně naplňovat své poslání, rozdělila svoji kapacitu – část organizace začala generovat příjem potřebný na pokrytí nákladů hlavní preventivní činnosti. Nově se tak organizace pustila do projektů ve stavebnictví a kovovýrobě. Pro práci bylo nezbytné mít program, jež by dokázal vytvářet a upravovat technické výkresy. Organizace se rozhodla využívat program pro 2D a 3D projektování a konstruování AutoCAD a začala tak generovat peníze pro svoji hlavní činnost na poli prevence užívání drog.

Šikovných nástrojů, užitečných programů i účinných antivirů je nepřeberné množství. Další inspiraci najdete v katalogu TechSoup.

 

TIP: Chcete využívat Google Ad Grant v organizaci efektivně? V článku od Karla Pařízka z Blueberry se dozvíte, jak na reklamy po změnách v roce 2019.


AZ foto.jpg

Autor článku

Adéla Zicháčková

Sdružení VIA

Adéla pracuje jako komunikační manažerka ve Sdružení VIA, které stojí za programem TechSoup. Ten umožňuje získat neziskovým organizacím software, hardware a nejrůznější služby výhodně nebo za administrativní poplatek. Sdružení VIA poskytuje navíc nejrůznější technologická školení pro neziskovky a realizuje v Česku iniciativu Meet and Code, která má v dětech a mladých lidech vzbudit zájem o programování.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.