Jak dostat vaše téma do médií? Na co se připravit, když za vámi přijede televize? Jak reagovat na nepříjemné dotazy? Zkušený novinář a moderátor David Vaníček s adiktologem Adamem Kulhánkem představují 8 kroků, jak se stát profesionální mediální hvězdou a zazářit.

TRAN5749-001.jpg

David Vaníček

Pracoval 8 let jako reportér, později vedoucí vydání Televizních novin a Střepin na Nově. Vedl PR na TV Prima a nyní je projektovým manažerem pro video v Blesku. Moderuje konference i společenské akce a specializuje se také na obsah na sociálních sítích YouTube a Instagram.

Adam Kulhanek.jpg

Adam Kulhánek 

Absolvoval lékařskou fakultu se zaměřením na léčbu závislosti na tabáku. Přednáší na fakultě, účastní se odborných kongresů, publikuje ve vědeckých časopisech. S pomocí využití nových technologií, jako je mobilní aplikace AdiQuit, se snaží zlepšovat kvalitu života lidí trpících závilostí.

Adam Kulhánek za podpory Laboratoře Nadace Vodafone vyvíjí aplikaci na odvykání kouření AdiQuit. Mentor David Vaníček ho školí, jak vystupovat před kamerou a prezentovat srozumitelně své myšlenky. Přečtěte si jejich tipy!

Jak zaujmout

Než pošlete novinářům další tiskovku, uvědomte si, že jim chodí denně desítky e-mailů a nemají čas je všechny procházet. Buďte originální, upoutejte je něčím, co ještě nečetli. Inspirujte se u e-shopů a jejich newsletterů. Nadhoďte do předmětu e-mailu titulek článku, který byste si vy sami měli chuť přečíst. Cestu do mainstreamových médií vám otevřou také sociální sítě. Dostaňte se k vlivným influencerům a lidem, kteří ovlivňují dění na sociálních sítích. Když něco sdílí hodně lidí, začnou se tím zabývat i média!

„Když jsem pracoval pro Televizní noviny, neměl jsem vůbec kapacitu číst tiskové zprávy. Když mi někdo napsal e-mail s tím, že pro mě má skvělý příběh, tak mě to zaujalo a ze zvědavosti jsem to otevřel. E-maily začínající „TZ: úspěch nové kampaně…“ většinou propadly.“ (David Vaníček)

Příběhy vedou

Čtenáře zajímají konkrétní osudy lidí. Zprostředkujte jim příběhy vašich klientů, ukažte, jak jste jim pomohli. Aktivně novinářům navrhujte témata, posílejte jim kontakty, fotky, videa nebo tipy na akce, kde najdou někoho zajímavého na rozhovor.

„V případě organizací občanského sektoru postrádám aktivitu PR pracovníků v nabízení příběhů. Když pošlete novinářům téma se vším všudy, usnadníte jim práci a zvýšíte vlastní šanci na úspěch. Lepší než pořádání tiskových konferencí, je investice do kameramana, fotografa a posílat do médií hotový materiál. Redaktorům to ušetří čas, vy máte minimálně obrazový obsah pod kontrolou.“ (David Vaníček)

Království je v přípravě

Čeká vás rozhovor nebo přímý vstup v rádiu? Zjistěte si předem okruhy témat, na které se vás budou ptát. S každým novinářem se můžete domluvit, co za informace po vás bude chtít. Klidně s sebou můžete mít poznámky.

„Velmi mi pomáhá dopředu si domluvit podmínky rozhovoru. Před kamerou musíte ovládat hlas, mimiku a také pracovat na tom, abyste zaujmuli cílovou skupinu, ke které mluvíte. Zjistěte předem, komu je médium určené. Kdo je cílová skupina? Jaký volit styl slovníku? Máte používat terminologii? Bude vaše role spíše expertní nebo se máte přiblížit laikům? Jak proběhne autorizace textu? To vše si předem zjistěte a připravte se na to.“ (Adam Kulhánek)

Hlavně stručně

Při televizní reportáži po vás budou chtít sdělení v rozsahu Tweetu. Uvědomte si, na jaké publikum cílíte a co nejdůležitějšího potřebujete sdělit. Na všechno prostor nedostanete. Buďte výstižní a struční. To podstatné řekněte v první větě, když vás ustřihnou, nebude vás to mrzet. S novinářem se také můžete zkusit domluvit, aby vložil informaci, kterou nestihnete říct, do komentáře před vámi.

Myslete na vlastní pohodlí

Víte, do jakého kontextu bude váš vstup v reportáži zasazený? Kde se bude natáčet? Co bude v pozadí? Co máte mít na sobě? Chce s vámi redaktor mluvit jen po telefonu, ale vy potřebujete osobní kontakt? Nebojte si vyjednat, co potřebujete, abyste se cítili dobře a přirozeně. Celkový dojem z výstupu je důležitý pro váš projekt, tak tomu jděte naproti.

Odbourejte nervozitu

Ať už vás čeká rozhovor v rádiu nebo vystupování před publikem, odbourejte zbytečnou nervozitu. Řekněte si, že o nic nejde a nemusíte se ničeho bát. Vyzkoušejte si mluvit doma před zrcadlem nebo se nahrajete na diktafon a poslechněte si, jak mluvíte. Vychytejte tak spoustu věcí ještě dřív, než se dostanou do éteru.

Adam Kulhánek trénuje vystupování před kamerou. Zdroj: red.

Nenechte se zatlačit tam, kam nechcete

Pokud vás novinář přijel konfrontovat, dejte si pozor, co říkáte mimo záznam. Někdy se i taková informace může dostat ven. Když se vás snaží na něčem nachytat, stůjte si za tím, že nechcete odpovídat nebo to z určitého důvodu nemůžete komentovat. Novináře to po chvíli přestane bavit.

„Buďte pevní a nenechte si lidově řečeno skákat po hlavě. Nastavte si hranice. I novinář vycítí, že jste profesionál a umíte si pohlídat to, o čem ještě chcete mluvit a o čem už ne. Rozhodně bych doporučoval nemluvit o tom, o čem nemáte dostatečné znalosti nebo praxi. Připravte se také na to, že někteří novináři možná nebudou tak kvalifikovaní a korektní, musejí práci rychle odevzdat. Pohlídejte si proto výstupy, v jaké kvalitě jdou ven. Pokud v on-linu vyjde něco, co není vhodné, napište do redakce, aby to opravili.“ (Adam Kulhánek)

Nevzdávejte to!

PR zabírá spoustu času, ale nezapomínejte na něj. Jedině tak můžete vylepšit mediální obraz organizací občanského sektoru.

„Spoustu lidí u nás dělá špičkové vědecké výstupy, které reálně pomáhají lidem, ale neumějí je tlumočit nebo nevědí, jak na to. Třeba ve Spojených státech je věda velké téma, výstupy se prezentují veřejnosti, lidé pak vědí, kde končí peníze z grantů, jaký to má dopad a účinnost. U nás to tak není a to je velká škoda. Nebojte se proto vystupovat v médiích. Je to skutečně důležité. O to víc v současném klimatu, které je vysíláno od politických představitelů. Ukažte veřejnosti, v čem reálně pomáháte a jaká je vaše role!“ (Adam Kulhánek)

Článek vznikl i díky know-how, které bují v Laboratoři Nadace Vodafone. Děkujeme za spolupráci!

 

foto_uprava_profil.jpg

Autor článku

Hana Pejřimovská

Nadace Neziskovky.cz

Redaktorka Světa neziskovek, absolvovala Studia občanského sektoru na FHS Univerzity Karlovy, pohybuje se v kultuře, věnuje se dobrovolnictví a přispívá k rozvoji občanské společnosti tím, co ji baví - psaním článků a rozhovory s inspirativními lidmi.

Další články autora (7)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.