Inspirujeme
ke změně

Když spojíte nezisk a byznys, dokážete kouzla

Hana Pejřimovská 7. 6. 2018 Komunikace 7 minut

Jak mluvit s investorem o penězích? Proč je důležité znát dobře svého posluchače? Co vám přinesou akcelerační programy? O tom všem s Ondřejem Staňkem, expertem na komunikační a prezentační dovednosti a dlouholetým mentorem v Laboratoři Nadace Vodafone.

Jak mluvit s investorem o penězích? Proč je důležité znát dobře svého posluchače? Co vám přinesou akcelerační programy? O tom všem s Ondřejem Staňkem, expertem na komunikační a prezentační dovednosti a dlouholetým mentorem v Laboratoři Nadace Vodafone.

Ondřej Staněk_big.jpg

Ondřej Staněk

Laboratoř Nadace Vodafone

Konzultant sebeprezentace, komunikace a veřejného vystupování. Školí ve velkých korporátech i menších společnostech. Spolupracuje s CzechInvestem, Laboratoří Nadace Vodafone a Akcelerátorem VŠEM. Přednáší na vysokých školách. Zasedá v odborných porotách hodnotících nové a inovativní projekty.

Jaké podle Vás dělají neziskovky při prezentaci své činnosti nejčastější chyby? 

Bojí se peněz. Často žádají o zbytečně malé částky. Nemají odvahu říct si o víc. Přitom obrovské korporátní firmy, které mají miliardy, jim mohou dát solidní obnos. Nemějte z toho strach. Nechoďte si pro deset tisíc, ale rovnou pro padesát.

Všímám si také odmítavého postoje lidí z neziskového sektoru vůči byznysu. Přitom se mohou inspirovat. Větším sebevědomím, vírou v to, co dělají, uměním to prodat. Když spojíte neziskové nastavení mysli s byznysem, dokážete kouzla.

V čem lidi z nezisku postupují špatně při prezentaci před investory?

Pokud jste z nezisku a bavíte se s někým, kdo je zaměřený na byznys, nemůžete s ním komunikovat jako člověk z neziskové sféry. To na sebe akorát narazíte. Ukažte empatii. Vnímejme to z jeho pohledu. Když jdete žádat o peníze, zamyslete se, co z toho ten druhý člověk bude mít? Co mu můžu dát za přidanou hodnotu, kterou koupí? Jak uvažuje, co potřebuje?

Trh je tomu teď navíc příznivě nastavený. Společnost si váží originálních věcí, které v sobě nesou hlubší smysl, zůstanou tady po nás, přinášejí něco víc než peníze. Nyní je skvělá příležitost pro všechny neziskovky získávat lidi do týmu, finance, prezentovat se, oslovovat respondenty do dotazníkového šetření. Využijte toho!

Působíte v Laboratoři Nadace Vodafone jako mentor. Co to pro Vás znamená?

Je to pro mě velká čest. Spolupráce s lidmi, kteří se rozhodli změnit svět, je pro mě neuvěřitelná příležitost a zodpovědnost. Jsem u toho a pak vidím, že se určité skupině lidí opravdu změnil život k lepšímu. Jsem rád, že se mnou týmy na své cestě chtějí konzultovat svá rozhodnutí. Zároveň se je snažím vést k samostatnosti.

Co si pod takovým vedením k samostatnosti můžu představit?

Nabádám je, aby vše ověřovali s dalšími. Místo toho, abych hned řekl, co se mi na tom zdá špatně, tak je nechávám, aby říkali své názory sami a přišli na to po svém. Pomalými krůčky je povzbuzuji, aby to řešili sami. Bohužel někdy i direktivními způsoby, kdy už musím říct, že od toho dávám ruce pryč, už je to na nich.

Jak si s týmem nastavujete cíle, kam se mají dostat?

Záleží na tom, v jaké fázi projekt je. Spolupracuji s týmem, který funguje už asi čtyři roky, investovali do toho dost peněz, mají zaběhlé interní procesy. S těmi bude spolupráce vypadat úplně jinak než třeba s projektem Echo, který vytváří aplikaci pro hledání pohřešovaných dětí, nebo Signslate, kde pracují na platformě pro překlad do znakového jazyka. Potřebují projít celým procesem validace problému, trhu, nápadu a až následně tvořit další věci.

Ondřej Staněk s týmy postupujícími do akcelerace. Foto: Laboratoř Nadace Vodafone

Jste si jistý, že víte, co je pro projekt dobré?

V inkubačním prostředí se pohybuji čtvrtým rokem. Rukama mi prošlo mnoho start-upů v různých fázích. Znám postupy, kterými by se měl projekt ubírat. Než například člověk vloží peníze do propagace, musí vědět, jestli je problém skutečný, jestli to svým nápadem opravdu řeší a zda je trh ochotný za to platit. Pokud tohle nevíme, nemá cenu do toho investovat.

Pro koho program Laboratoř Nadace Vodafone není vhodný?

Pokud tam chcete jít, musíte být připravení na koučování. Když vymyslíte projekt, o kterém míníte, že je úžasný a nikdo vám do něj nemá co mluvit, pro vás Laboratoř není. V Laboratoři vám do toho budeme mluvit hodně. Celý start-up je o konstantní zpětné vazbě, validaci, povídání si o tom s lidmi.

Laboratoř je navíc zatížená dost administrativně. Čerpá prostředky z Evropské unie, což je skvělé, týmy do toho nemusejí na nějakou dobu kapitálově vstupovat. Nadace Vodafone se to snaží týmům co nejvíce ulehčit a převažují tak benefity, které tam mohou čerpat.

Na jaký projekt rád vzpomínáte?

Rád vzpomínám na závěrečnou prezentaci s projektem CF HERO před lidmi z byznysu a mentory, kteří měli vyhodnotit, který z týmů vyhraje a dostane celkovou částku.

Projekt se zabývá pomocí lidem s cystickou fibrózou. Pokud tu zkušenost nemáte, je velmi náročné si představit, co každý den nemocný člověk zažívá. Na začátku jsme všechny poprosili, aby si zacpali nos a po celou dobu prezentace, která trvala asi tři minuty, dýchali pouze přes brčko. Nikdo z nich to nezvládl. To, co při tom zažívali, prožívá člověk s cystickou fibrózou v klidovém režimu.

Tak to bych také nezvládla! V čem vidíte hlavní úspěch prezentace?

Prodávání je o emocích a my toho dobře využili. Ukázali jsme, jaký je každodenní život s takovou nemocí. Posluchači si díky tomu lépe uvědomili, že to je opravdu velmi vážná věc. A nakonec to ten tým vyhrál.

Máte zkušenost s různými inkubátory. Můžete je mezi sebou srovnat?

Každý má něco. Laboratoř Nadace Vodafone je obrovská korporátně zastřešená záležitost, která vám umožní být téměř rok pod jejími křídly. Zaplatí za vás první poslední, naskytnou se vám obrovské možnosti vzdělání, hodiny s mentory. Ne každý inkubátor tohle nabízí. Pro lidi, kteří se zaměřují na sociální podnikání nebo mají jisté znevýhodnění a potřebují jiný režim komunikace, je rozvinutá spolupráce, kterou Laboratoř poskytuje, na místě.

Prezentace programu. Foto: Laboratoř Nadace Vodafone

Co si z mentoringu berete Vy sám?

Zpětnou vazbu a zkušenosti z jednotlivých oborů. Spolupráce se Singslate, kde celý tým tvoří lidé se sluchovou poruchou, je pro mě něco neuvěřitelného. Je to nesmírně obohacující vidět svět najednou úplně jinýma očima. Pořád se učím a to je super.

Co byste doporučil lidem, kteří váhají, zda se do Laboratoře Nadace Vodafone přihlásit?

Je to jedinečná zkušenost, která je v dnešním světě k nezaplacení. Společnost se odklání od korporátního života a strávení celého života v jedné firmě. Přiklání se k projektovému způsobu zaměstnání. Zkuste si dovést projekt od zrodu k prvním uživatelům třeba až k úspěšnému byznysu. Načerpáte nové kontakty, naučíte se nahlížet na věci z jiného pohledu. Nebojte se a jděte do toho!

foto_uprava_profil.jpg

Autor článku

Hana Pejřimovská

Nadace Neziskovky.cz

Redaktorka Světa neziskovek, absolvovala Studia občanského sektoru na FHS Univerzity Karlovy, pohybuje se v kultuře, věnuje se dobrovolnictví a přispívá k rozvoji občanské společnosti tím, co ji baví - psaním článků a rozhovory s inspirativními lidmi.

Další články autora (6)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.