Inspirujeme
ke změně

Crowdfunding & charita? 5 zásad, aby to fungovalo

Petra Handlová 29. 1. 2018 Fundraising 5 minut

Dárcovství se v digitálním věku  postupně proměňuje, stejně jako většina aspektů našeho života - od nákupů po výběr služeb nebo lékaře. Lidé chtějí darovat rychle, snadno a také chtějí přesně vědět, kam jejich peníze půjdou. Nový crowdfundingový projekt PATRON jde s trendy ruku v ruce – co zaručeně funguje?

Dárcovství se v digitálním věku  postupně proměňuje, stejně jako většina aspektů našeho života - od nákupů po výběr služeb nebo lékaře. Lidé chtějí darovat rychle, snadno a také chtějí přesně vědět, kam jejich peníze půjdou. Nový crowdfundingový projekt PATRON jde s trendy ruku v ruce – co zaručeně funguje?

Od oficiálního spuštění projektu v září 2017 již dárci jeho prostřednictvím pomohli naplnit potřeby 55 dětí a darovali více než 800 tisíc korun. 

Crowdfundingové kampaně zatím moc tuzemských neziskových organizací nevyužívá. Podle průzkumu Fóra Dárců s nimi má zkušenost jedna čtvrtina z dotazovaných organizací. Pro dárce je naopak peer to peer způsob velmi atraktivní. Peer to peer doslovně znamená rovný s rovným a je to pojem původně z IT prostředí. V případě PATRONa to znamená, že dárce přispívá konkrétnímu dítěti na konkrétní věc. Všechno se to děje online, transparentně a maximálně jednoduše. 

„Na začátku jsme si dělali malý průzkum toho, co dárci považují za důležité a jakým způsobem jsou ochotni přispívat,“ říká k tomu Svatava Poulson, vedoucí projektu PATRON, „a zjistili jsme několik věcí, podle kterých jsme PATRON vyladili a kterých se držíme“. 

Dárci chtějí darovat snadno a rychle - třeba v tramvaji

Více než 60 procent lidí nejraději přispívá na dobročinné účely právě přes internet. Rozhodnete-li se podpořit u nás v PATRONu některé z dětí, platit můžete online na webu. Celá operace nezabere víc než minutu. V zápětí Vám přijde potvrzení o platbě e-mailem. 

Bez negativních emocí 

Díky rozhovorům v rámci průzkumu jsme si potvrdili, že lidé jsou neradi citově vydíráni. Negativních zpráv a emocí je kolem nás tolik, že se tomu spíš snaží vyhnout. Proto se v PATRONu soustředíme na pozitivní emoce, na to, co dar přinese za radost. To je také velká motivace našich dárců, chtějí prostě rozdávat radost a mít z toho dobrý pocit. 

Musí to mít smysl 

Dárci chtějí přispívat na věci, které jsou jim blízké a dávají jim osobně smysl. V PATRONovi přispíváte Alence na naslouchadlo, Garikovi na speciálně upravenou tříkolku, Míšovi na florbalové vybavení nebo Petříkovi na novou postel.

Ani koruna nepadne vedle

Lidi zajímá, kolik se z jejich daru použije pro dítě. V projektu PATRON jde 100 % vybraných peněz dítěti. Na jeden příběh se většinou skládá více dárců libovolnou částkou, a to od 100 Kč výše. Ve chvíli, kdy se celá částka vybere, od nás všichni dárci dostanou e-mail s poděkováním.

Pro dárce je zásadní důvěryhodnost

Z tohoto důvodu má u nás každý příběh svého „patrona“, člověka, který potvrzuje pravdivost příběhu. Velmi často jsou to sociální pracovníci, lékaři, učitelé a další lidé, kteří jsou ve styku s rodinami v nouzi. Tento patron je důležitý nejen pro nás, v rámci vyhodnocení pravdivosti příběhu, ale také pro dárce. Ten díky němu vidí, že je příběh dítěte důvěryhodný. Bezkonkurenčně největší skupinou patronů jsou pracovníci neziskových organizací. PATRON proto vnímá jiné neziskovky jako partnery, bez kterých by se těžko ve své práci obešel. 

Crowfundingové projekty v ČR se zatím dají spočítat na prstech jedné ruky. V průzkumu Insightlab se uvádí, že 64 % respondentů netuší, co to crowdfunding je. Po vysvětlení by se ale 51 % respondentů rozhodlo pro dárcovství tímto způsobem. 11 % respondentů ve věku 30 – 44 let tímto způsobem přispívá pravidelně. 

A jaký byl rok 2017 vzhledem ke crowdfundingu ve světě? Až 44 % dárců darovalo peníze na crowdfundingovou kampaň pro některou z NNO, 33 % přispělo na peer-to-peer kampaň. Vzhledem k tomu, jak se online dárcovství vyvíjí, můžeme předpokládat, že crowdfunding bude pro Čechy stále atraktivnějším způsobem dárcovství. 

„PATRON je živý organismus, neustále inovujeme, vylepšujeme. Snažíme se cestu mezi dárci a obdarovanými co nejvíc zefektivnit a zjednodušit. Každý uzavřený příběh a každá pozitivní zpětná vazba nás naplňují vírou, že jdeme správným směrem“, dodává Svatava Poulson. 

Projekt PATRON pomáhá zdravotně a sociálně znevýhodněným dětem z celé ČR prostřednictvím online sbírek na www.patrondeti.cz. Sbírka je vždy na konkrétní potřebu a spadá do jedné ze 4 kategorií pomoci: sportovní a vzdělávací pomůcky pro dítě, zájmové a vzdělávací aktivity, zdravotní pomoc nebo pomoc rodině s dětmi v nouzi. Garantem projektu je Nadace Sirius. 

Petra Handlová_autorka.jpg

Autor článku

Petra Handlová

Nadace SIRIUS

Petra Handlová, pracuje v projektu PATRON jako marketingový specialista. V minulých letech působila jako vedoucí oddělení PR na Praze 4, PR a marketingu se věnovala také v projektu zaměřeném na ženskou bezpečnost Nenechte si ubližovat.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.