Na začátku roku vznikl článek o tom, jak se mění podmínky pro práci s Google Ad Grant. Ve volném pokračování se autor dělí o další postřehy, které vám s další prací s Google Ad Grant mohou pomoci.

Potřebujete se ve změnách nejdřív zorientovat? Přečtete si článek “Google mění podmínky grantu pro neziskovky. Čeho se změny týkají a jak na ně?“.

O čem se budeme bavit tentokrát?

  • Více “kvalitní” účty

  • Pokles rozpočtů

  • Google si více hlídá plnění podmínek

  • Vyšší časová dotace

  • Více využívání placených možností online inzerce

  • Nové cesty optimalizace účtů Google Ads

Více “kvalitní” účty - relevantnější účty

S novými podmínkami se velká část Google Ads účtů, které využívají grant, kvalitativně zlepšila. Správci účtů se snaží upravovat účty dle nových podmínek, takže Google Ads účty mají určitě lepší strukturu nebo využívají více rozšíření. Ovšem největší změna je v relevanci klíčových slov. Velmi výrazně ubylo nekvalitních i jednoslovných klíčových slov.

Dříve se do účtů přidávala klíčová slova, která vůbec nesouvisela s podstatou fungování neziskové organizace (např. Praha nebo názvy TV pořadů). Což sice výrazně zvyšovalo návštěvnost, ale 99 % návštěvníků bylo nerelevantních.

Z pohledu Google se jedná o velmi logické chování. Protože když uživatel začne vyhledávat v rámci Google, tak očekává relevantní výsledky, a to i v rámci reklam. Takže pokud mu je vyhledavač není schopen nabídnout, může odejít a zkusit jiný. Jinak řečeno, když uživatel hledá na Google výraz “Prostřeno”, bude chtít vidět úplně něco jiného než to, že zde existuje nezisková organizace, která se stará o opuštěné psy. Takže z pohledu uživatele a Google došlo ke zlepšení.

Pokles rozpočtů

Díky zvýšení relevance dochází k poklesu využívání výše částky Google Ad Grant. Většina neziskových organizací má grant ve výši 10 000 USD/měsíčně (pár jich má i 40 000 USD/měs.). Byl jsem svědkem nejednoho případu, kdy organizace byla schopná celou výši vyčerpat. To se po 1. 1. 2018 neděje.

Paradoxně tak vzniká větší tlak na čas věnovaný správě účtu - proto, aby správně organizace dokázaly grant v rámci nových podmínek využít. Díky tomu nyní více přemýšlí nejen o nových relevantních klíčových slovech, ale o změnách a úpravách webových stránek nebo přidávání nového obsahu, na který pak může odkázat reklama.

Google si více hlídá plnění podmínek

Google začal posílat upozornění na neplnění podmínek prostřednictvím e-mailů, pod kterými je grant zaregistrovaný.

Podmínky, které Google hlídá, jsou:

  1. Nesmí obsahovat jednoslovná nebo obecná klíčová slova

  2. Nesmí obsahovat klíčová slova se skóre kvality 1 nebo 2

  3. Musí obsahovat >= 2 reklamy na reklamní sestavu a >= 2 reklamní sestavy na kampaň

  4. Každý měsíc musí mít 5% míru prokliku (CTR)

  5. Musí obsahovat minimálně 2 rozšíření reklam o odkazy na podstránky

  6. Musí reagovat na průzkum programu

  7. Musí používat platné měření konverzí (pokud je k dispozici)

Část z nich jsem již popsal v minulém článku. Nyní se zastavím hlavně u bodu 2, 4 a 6.

V rámci bodu 2 a 4 je téměř nutné účet pravidelně udržovat a optimalizovat. Pravidelně je nutné sledovat, jaká klíčová slova jsou v ohrožení kvůli nízké kvalitě skóre a jak skóre kvality případně zvednout. Zde jsou dvě možnosti:

  • klíčová slova z účtů odstranit,
  • nebo na webu vytvořit stránku, která bude obsahově odpovídat textu reklamy.

Co se týče CTR (definice CTR) a 5 %, postup je podobný, ale s tím, že není potřeba tvořit novou stránku. Ale spíše hledat další možnosti, jak zvýšit CTR, tj. lepší pozice reklamy ve vyhledávání nebo text reklamy, který bude více usilovat o kliknutí.

Dále je důležité nezapomínat na to, že všichni příjemci grantu musí vyplnit dotazník každoročního průzkumu. Dotazník vám měl být zaslán na přihlašovací e-mailovou adresu jednotlivých účtů programu Ad Grants. Pokud jste dotazník odeslali, ale obdrželi jste oznámení, že je třeba jej vyplnit, znamená to, že Google váš dotazník na základě čísla zákazníka nerozpoznal. V takovém případě jej odešlete znovu.

Vyšší časová dotace

Jak zmiňuji výše, nyní je potřeba věnovat více času správě účtu. S mými kolegy z Google jsme se shodli na tom, že minimální časová dotace by měla být 2 hodiny týdně, což představuje cca 8 - 10 hodin měsíčně, abyste účtem dokázali plnit své cíle a zároveň splňovali podmínky programu.

Je proto dobré zvážit interní kapacitní možnosti nebo externí pomoc, pokud chcete využít grant naplno.

Lepší využití placených možností online inzerce

Protože nyní je problematické využívat klíčová slova s menší kvalitou skóre nebo s CTR menší než 5 %, o to je zajímavější sledovat, jak některé organizace využívají možnosti placené inzerce na Google i na jiných médiích.

Často se setkávám s tím, že neziskové organizace využijí grant a následně placeného účtu, kde spouštějí remarketing, aby uživatele znovu oslovili. Nebo také využívají placený účet právě na inzerci prostřednictvím klíčových slov s horším CTR. Organizace také hojně využívají možnosti bannerové reklamy, na který taktéž není možné Ad grant využít. Ještě bych rád zmínil i velmi povedené placené kampaně s YouTube, kde míra zhlédnutí přesáhla 70 % za cenu 0,09 Kč / zhlédnutí.

Existuje mnoho možností, jak můžete v neziskové organizaci využít placenou inzerci v online prostředí a například zmíněné kampaně na YouTube organizaci stály jen jednotky tisíc korun, s velmi zajímavými výsledky. Tím chci říct, že nejsou potřeba velké rozpočty a někdy stačí i stovky korun k viditelným efektům.

Nové cesty optimalizace účtů Google Ads

V rámci změn jsem se také setkal s novými postupy a triky, jak s účty naložit, abyste splnili podmínky programu a z účtu získali maximum. Pár jich přikládám:

Využití služby Google Adwords Express

Zde totiž většina podmínek není potřeba dodržovat, ovšem možnou nevýhodou je velmi omezené nastavení, kde si uživatel nevybírá klíčová slova, ale kategorie, které za něj klíčová slova doplní. Potíž může být v tom, že žádná kategorie nemusí dané neziskové organizaci vyhovovat, proto některé organizace nemohou plně využít Adwords Express a raději využívají klasické a složitější Google Ads. Doporučuji si pročíst srovnáni Google Adwords Express s Google Ads.

Podmínka nízkého CTR

Ta může být velkým problémem, některým účtům a organizacím vychází účet rozdělit na dvě části. První, která stoprocentně splňuje podmínky a druhá, která je nesplňuje. V podstatě střídají zapínání a vypínání druhé části, která podmínky nesplňuje, a tím pádem mají menší šanci, že je Google bude upozorňovat na nesplnění některých z podmínek. Přitom využívají i potenciál klíčových slov s menším CTR i nízkým skóre kvality. Za mne tento postup nemohu doporučit (ačkoliv jsem se setkal s funkčním systémem).

I nadále pro vás budu sledovat změny, které nové podmínky využívání grantu přinášejí, a jak se mění online/digital marketing pro neziskové organizace v ČR. Pokud by vás k tomu cokoliv dalšího napadlo nebo máte vlastní příklady, jak postupujete v rámci nových podmínek Google Ad Grant, nebojte se mne kontaktovat, moc rád se o tom s vámi pobavím!

karel-parizek 2.jpg

Autor článku

Karel Pařízek

Online/digital marketing v Blueberry.cz

Karel se pohybuje déle než 10 let v online marketingu, aktuálně velí týmu 20 online marketérů v Blueberry. Baví ho předávat znalosti dál, a to hlavně v oblasti neziskového sektoru. Proto pravidelně školí a konzultuje v neziskových organizacích online marketingové kampaně – vybaven je k tomu certifikací Google Partners Trainer. Kontakt: kparizek@blueberry.cz,

Linkedin, Facebook

 

Další články autora (1)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.