Práce z domova, flexibilní pracovní doba, práce na dálku. Stále nové výzvy a varianty toho, jak v týmu společně pracovat. Je flexibilita důležitá? Proč se jí vůbec zabývat? Jak jí zavést u vás v organizaci tak, aby byli všichni spokojení, a přitom úspěšně dosahovali stanovených cílů?

Flexibilita – týká se nás vůbec?

Pracovní trh se v poslední době hodně mění, vše nasvědčuje tomu, že téma flexibility bude čím dál tím aktuálnější. Proč? Zrychluje se komunikace, na denní bázi používáme technologie, jsme ve spojení po internetu. Z České republiky můžeme pracovat pro pobočku ve Švýcarsku a fyzicky tam být jen občas. Trend se posouvá k tomu, že pracujeme na různých projektech, než že bychom strávili celý život v jedné firmě, čím dál tím více žen chce sladit kariéru s mateřstvím a mění se také náš životní styl. Toužíme mít více volného času a kvalitnější život.

Co vaše organizace flexibilitou získá?

Co vám to přinese, pokud flexibilitě otevřete dveře?

  • Stanete se pro ostatní atraktivnějším zaměstnavatelem. Spousta lidí v dnešní době vyhledává práci na částečné úvazky, obzvlášť v neziskové sféře. Získáte tak na flexibilní místa zaměstnance, kteří by se k vám jinak nehlásili.
  • Budete mít výkonnější tým. Slyšeli jste už někoho říkat, jak by si přál, aby měl pracovní den jen šest hodin? Dejte zaměstnancům svobodu vybrat si místo a čas odkud chtějí pracovat. Respektujte jejich potřeby. Někdo je výkonnější po ránu, někdo zase večer. Lidé nejsou stroje, umožněte jim naplno využít jejich potenciál.
  • Zaměstnanci budou spokojenější, pokud jim dáte prostor sladit si soukromý a pracovní život podle vlastních potřeb. Sníží se jejich absence a naopak poroste jejich produktivita a motivace pracovat.
  • Díky flexibilitě ušetříte – sníží se náklady na pracovní prostory a cestování.

Flexibilita – co všechno zahrnuje?

Co si pod flexibilitou představit? Můžete se zamyslet nad flexibilitou:

  • Místa – možnost práce z domova, coworkingového centra, jiné kanceláře, kavárny…
  • Času – částečné úvazky, pružné směny, různé plánování směn
  • Formy spolupráce – se zaměstnanci, živnostníky, experty, agenturními zaměstnanci…

Nebojte se flexibility! Zdenka Studená na HR setkání v Nadaci Neziskovky.cz, 22. 6. 2018. Autor: Karolína Kratochvílová

Jak flexibilitu ve vaší organizaci zavést?

Flexibilita začíná i končí spolu s důvěrou, vzájemnými vztahy a zodpovědností. Všichni v týmu musejí chápat, proč a jak flexibilní pravidla nastavujete. Plánování nových postupů vyžaduje kreativitu. Nemůžete nastavit jednotnou šablonu pro všechny pozice. Vycházejte z jednotlivých typů práce a potřeb pracovníků. Zjistěte si následující:

  • Jaká je životní situace zaměstnanců? (rodiče malých dětí, starší generace, pečující o člena domácnosti, lidé se zdravotním omezením, lidé z jiných lokalit, lidé se specifickým životním stylem, který vyžaduje flexibilní práci atd.)
  • Jaké mají pracovní potřeby? (jsou to specialisté, manažeři, kreativci, fundraiseři, projektoví manažeři, koordinátoři?)
  • Jaké jsou jejich dosavadní zkušenosti? (obavy z neplnění úkolů, ze ztráty kontroly, nedůvěra, nejistota, nedostatek dovedností a znalostí)
  • Mají předpoklady pro flexibilní práci? (komunikační, technické, manažerské, expertíza a samostatnost)

Jak najít prostor pro flexibilitu?

Dá se flexibilní přístup použít vždy a všude? Projděte si jednotlivé oblasti práce svých zaměstnanců a zvažte, kde vzniká prostor pro flexibilnější nastavení.

  • Rozhodujte o možnostech flexibility na základě jednotlivých činností, ne pracovních pozic.
  • Které technologie, vybavení, aplikace, nástroje či materiály vám usnadní spolupráci?
  • Jak rychle budou schopni členové týmu reagovat? Jak často se potřebují vídat s klienty, kolegy, nadřízenými? Je jejich práce vázaná na určité místo?
  • Které činnosti je možné dělat odkudkoliv? Co všechno lze dělat ve volně zvolenou dobu? Co může dělat víc lidí a střídat se u toho? Jaká jsou omezení a co je k tomu potřeba?
  • Při nastavování flexibilních podmínek vycházejte z respektu k volbám a situaci každého pracovníka. Nastavte nová pravidla uvnitř týmů i mezi nimi. Pracujte nově se silnými a slabými stránkami každého z vás a využívejte oboje k vyšší autonomii, a tím větší motivaci každého. Ceňte si individuality každého zaměstnance a využijte ji k lepším výsledkům.

Sami se učte, jak být flexibilní

A na závěr nesmíte zapomínat na vlastní chuť učit se nové dovednosti. Možná nebudete hned vědět, jak úspěšně vést vzdálený tým a kontrolovat výkon. Všechno se ale dá naučit! Důležitá je otevřenost, trpělivost, důslednost a taky vhodný parťák, který vám ukáže jak na to. A toho můžete najít třeba mezi lektory ve FLEXJOBS!

Nad flexibilitou v práci jsme se s vámi a Zdenkou Studenou setkali v červnu 2018 a v sérii personalistických setkání pro vás budeme v Nadaci Neziskovky.cz pokračovat. Sledujte Aktuality ve Světě neziskovek a buďte příště u toho!

DSC_2763 (1).jpg

Autor článku

Zdenka Studená

FLEXJOBS CZ

Zakladatelka FLEXJOBS.CZ, s vizí efektivní flexibilní kultury v českých firmách, kterou rozvíjí s cílem zvyšování efektivity firem i kvality života lidí. Bývalá personální ředitelka pivovaru Staropramen a globální HR ředitelka pro komerční organizaci v rámci MolsonCoors Brewing company.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.