Podle výzkumu LMC se půl milionu (i nyní zaměstnaných) lidí snaží intenzivně najít lepší práci. Co hledají? Kromě vyšší mzdy také větší naplnění, flexibilitu a dostupnost. Na víc peněz je v nezisku neutáhnete, ale zajímavější obsah, flexibilní pracovní dobu, důvěru a možnost rozvoje jim rozhodně můžete nabídnout! Přečtěte si praktické tipy, jak nabrat nové členy týmu a udržet si ty stávající.

Inzerát, který zaujme

V minulém roce využilo služby LMC bezmála 600 tisíc lidí, kteří dohromady poslali přes 5, 5 milionu reakcí na všechny obsazované pozice. Pracovní servery se hemží nabídkami. Názvy pozic jsou často plné sofistikovaných slov, pod kterými si lidé na první dobrou nedokážou nic představit.

Srozumitelnost

Pojmenujte pozici jednoduše a co nejvíc přesně. Ke komu mluvíte? Co dotyčného naláká? Vypíchněte v názvu pozice to, nač uslyší, například: koordinátor dobrovolníků – 30 000 - 35 000 Kč (Praha). Při psaní pak zadávejte klíčová slova: flexibilita, home-office, částečný úvazek a podobně.

Načasování

Ideální čas na zveřejnění inzerátu je pondělí až středa. Když do světa vypustíte poptávku v pátek odpoledne, zareaguje málokdo a inzerát v záplavě dalších poměrně snadno zapadne.

Výše odměny

Uvádějte mzdu. Lidé si často filtrují pracovní nabídky podle výše odměny. Když ji nezadáte, nedostanete se do jejich výběru, tudíž se jim váš inzerát ani nezobrazí.

Hlavně stručně

Zkracujte. Hledači práce si nabídky čím dál tím častěji projíždějí na mobilech. Dlouhé slohy je odradí, stejně tak nekonečné výčty toho, co musejí umět. Ujasněte si, co od kandidáta opravdu potřebujete a vypíchněte maximálně 3-4 hlavní požadavky. Nezapomeňte, že nehledáte superhrdinu, ale člověka, který se u vás potřebné věci naučí za běhu.

Z horníka ajťákem

Při výběrových řízeních personalisté a manažeři často posuzují kandidáty podle toho, co už předtím dělali a neberou tolik v úvahu to, co se ještě mohou naučit. Ale například týmu LMC se během necelého roku podařilo rekvalifikovat 4 horníky na IT vývojáře. Všechno je možné. Změňte proto úhel pohledu a dívejte se na to, čím se u vás mohou zaměstnanci stát.

Uchazeči potřebují vidět, že se u vás mají kam posouvat. Ukažte jim, že vám záleží na jejich rozvoji a vzdělávání. Investujte do vzdělávání vašeho týmu. Využijte třeba  nabídku vzdělávacích kurzů pro neziskovky.

Flexibilita táhne

K lednu 2019 evidoval úřad práce 245 tisíc nezaměstnaných. Spolu s nimi jsou mimo trh vytlačeny další stovky tisíc práceschopných lidí, kteří už ani v databázi ÚP nefigurují. Výrazně častěji mezi nimi jsou lidé nad 50 let (⅓ ze všech nezaměstnaných), osoby pečující o blízkého v nouzi, nebo rodiče dětí v předškolním věku (v ČR z 95 % ženy).

Převážná část z nich touží mít zaměstnání, ale většinou si nemohou dovolit práci na plný úvazek. Přesto u 97 % z firmami obsazovaných pozic zaměstnavatelé preferují plnou pracovní dobu před částečnou.

Nabídněte jim zkrácený úvazek a možnost rozvrhnout si práci po svém. Nekontrolujte, kdy a jak plní úkoly. Dívejte se na výsledky, nehodnoťte proces. Práce na dálku, klouzavá pracovní doba, částečné úvazky, to je to co v organizacích občanského sektoru mohou najít.

Živnostníků přibývá. Vyhovuje jim svoboda v plánování a možnost slučování osobního a pracovního života. Tam, kde je to možné, je nesvazujte pevnou pracovní dobou, dejte jim důvěru a prostor. Jak na to? Přečtěte si, co o zavádění flexibility říká Zdenka Studená z FlexJobs.cz.

Smysluplnost a důvěra

Lidé v korporátech často nevidí smysl své práce. I když jsou finančně zajištění, po čase hledají něco, co je víc naplní, bude mít smysl a dopad. Zdůrazněte, proč má cenu pro vás pracovat. Stůjte si za tím, co děláte, ukažte, jak pomáháte měnit svět. Smysluplné poslání je to, čím je přitáhnete.

Sice nemůžete nabídnout vyšší mzdu než v byznysu, ale za to rozdělujete spravedlivě. Pracovníci ve velkých firmách se setkávají s tím, že se výsledky úsilí neodrazí ve výši jejich mzdy. Rostou akcie a příjmy firmy, ale ne jejich odměny. V nezisku není cílem zisk, ale poslání, která má přesah. Rovnost a nesoutěživé prostředí může navíc mnohým lépe vyhovovat.

Práce jako druhá rodina

V práci člověk tráví obvykle víc času než s rodinou. Velmi proto záleží na vztazích, které na pracovišti panují. Podle průzkumu LCM až 61% lidí vnímá v práci nedostatek ocenění a uznání, 45% se setkalo s ponížením a 20% zaměstnanců zažilo šikanu.

Všichni hledají přátelský kolektiv a důvěrné prostředí, ve kterém budou přijímáni a budou se cítit dobře. To je nota, na kterou můžete hrát.

Starejte se o spokojenost svých zaměstnanců. Dávejte pravidelnou zpětnou vazbou. Ukazujte, že si jejich práce vážíte, slovně je oceňujte. Zajímejte se o to, jak se jim daří a čím procházejí i mimo pracovní život.

Važte si lidí, kteří pro vás dlouho pracují. Nebojte se ptát na to, co jim nevyhovuje. Naslouchat se vyplatí a můžete tak předejít konfliktům. A nemusí se pak stát, že skvělí lidé, které naberete, po čase odejdou jinam.

Štítky: Lidé Personalistika
tomasrtxt17356.png

Autor článku

Tomáš Ervín Dombrovský

LMC

Tomáš Ervín Dombrovský je analytik ve společnosti LMC. Podstatnou část své energie věnuje rozboru dat, jevů a trendů v propojených světech vzdělávání a práce. Snaží se nacházet, pojmenovávat a rozvíjet to, co je zásadní pro smysluplné uplatnění lidí a jejich lepší spolupráci ve firmách i veřejných institucích. Přednáší pro lidi z HR i vedení firem, pro odbornou i širší veřejnost. Mimo to se stará o rozšiřování partnerské spolupráce a veřejně prospěšných aktivit přesahujících každodenní byznys LMC.

Další články autora (1)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.