O své rady a tipy, jak využívat expertní dobrovolnictví v organizacích občanského sektoru se na NGO Marketu 2018 na setkání pořádaného Nadací Neziskovky.cz bavili Anna Vaníčková z KPMG, Martina Kemrová z T-Mobile Česká republika, Lenka Krákorová z Impact Hubu Praha, David Kovalský ze společnosti In2Greators a také Karel Pařízek, který řídí digitální oddělení agentury Blueberry.cz a školí organizace, jak využívat granty Google Ad Words.

Co z toho ta firma má?

Nic není zadarmo. Tvrzení, která vám k dobrovolnictví možná nesedí. Přesto platí, že i když někdo pracuje bez nároku na honorář, chce si z toho něco odnést. Co firmám dobrovolnictví jejich zaměstnanců přináší? Co jim můžete nabídnout?

  • Zvyšování a rozvoj kvalifikace – při dobrovolnictví si zaměstnanci natrénují jiné dovednosti, než jsou dosud zvyklí. Je to skvělá příležitost učit se novým věcem, rozšířit si obzory, vyzkoušet něco nového.
  • Trénink a rozvoj měkkých dovedností – neznámé situace, noví lidé, nejrůznější výzvy. Díky dobrovolnictví si pracovníci rozvinou pro fungující tým velmi oceňované kompetence.
  • Prevence syndromu vyhoření – jednoznačné plus v náročných profesích! Změnit prostředí, provětrat hlavu, zaměřit se na něco jiného, někomu pomoci. To vše přispívá k duševní pohodě.
  • Team-building – co je pro členy týmu lepšího, než je jednou za čas vytrhnout z pracovních povinností a postavit je před nový úkol? Díky tomu se lépe poznají, odnesou si zážitky a stmelí je to dohromady.
  • Podpora angažovanosti – aktivní lidé, kteří se zajímají o dění kolem sebe a chtějí měnit svět, jsou v životě i v práci mnohem spokojenější. Uvědomují si, že mají moc něco změnit, podat pomocnou ruku, něco ovlivnit. Zvyšuje to jejich sebevědomí a důvěru v druhé. Kdo by nechtěl pracovat se silnými a samostatnými kolegy?

Zleva: Karel Pařízek, Lenka Krákorová, Martina Kemrová, David Kovalský, Anna Vaníčková. Zdroj: Nadace Forum 2000

Aby spolupráce fungovala

Firemním dobrovolníkům můžete poskytnout mnoho výhod. Jak se na jejich příchod dobře připravit a zajistit, aby vše probíhalo hladce? Zamyslete se nad hlavními věcmi:

  • Přínos a smysl – co od dobrovolnictví očekáváte? Máte v tom v týmu jasno?
  • Sebereflexe – dokážete zhodnotit, kde máte jako organizace slabé stránky? Kde vám může dobrovolník pomoci? Umíte přesně pojmenovat to, co potřebujete? Jak poznáte, že se spolupráce daří anebo naopak?
  • Čas – promyslete, kolik času do toho můžete investovat. Pokud chcete, aby spolupráce s dobrovolníkem přinesla co největší dopad na vaše aktivity a rozvoj, musíte k tomu uvolnit dostatečnou kapacitu - někoho, kdo se bude dobrovolníkům věnovat, zaškolí je, ukáže jim co a jak.
  • Další zdroje – budete potřebovat zázemí a případně další zdroje, aby se dobrovolníkům dobře pracovalo. Dokážete zajistit vše potřebné?

Jakmile připravíte pro dobrovolníky vhodnou půdu, pozvěte je dál. Kde je získat? Začít můžete třeba tím, že vyplníte formulář na webu organizace Hestia, která vám expertní dobrovolníky pomůže najít. Ve firmách pracuje spousta ochotných a nadšených zaměstnanců, kteří se s vámi rádi podělí o své znalosti a zkušenosti a pomůžou vašemu projektu. Tak neváhejte. Stačí je jen oslovit!

foto_uprava_profil.jpg

Autor článku

Hana Pejřimovská

Nadace Neziskovky.cz

Redaktorka Světa neziskovek, absolvovala Studia občanského sektoru na FHS Univerzity Karlovy, pohybuje se v kultuře, věnuje se dobrovolnictví a přispívá k rozvoji občanské společnosti tím, co ji baví - psaním článků a rozhovory s inspirativními lidmi.

Další články autora (9)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.