O čem mluvit, když svět je vzhůru nohama? Jak “přerámovat” negativní zprávu v médiích? Čelí útokům politiků také neziskový sektor v USA? O komunikačních výzvách dneška jsme si povídali s Luisou Boyarski z Georgetown University, která se právě připravuje na druhý online workshop (27. 5., @U.S. Embassy) pro zástupce českých neziskových organizací.

Screenshot 2020-05-25 at 18.41.31.png

Luisa Marie Boyarski

Center for Public and Nonprofit Leadership (CNPL)

Luisa Boyarski vede na Georgetownské univerzitě ve Washingtonu Center for Public & Nonprofit Leadership (CPNL) a je také výzkumnou profesorkou na McCourt School of Public Policy. Ve svých výzkumech se zabývá dopadem nových společenských hnutí na volební politiku a na roli koalicí neziskových organizací při prosazování systémových změn. Luisa má na starosti úspěšný vzdělávací program Geortownské univerzity Nonprofit Management Executive Certificate Program a pomáhá neziskovým organizacím z celého světa dosáhnout efektivity při poskytování služeb a prosazování zájmů příjemců služeb s cílem dosažení systémové změny.

V Česku jsme aktuálně byli svědky vlny solidarity a nárůstu občanských iniciativ v souvislosti s pandemií a karanténou. Je to ve Spojených státech podobné? 

Takovou míru solidarity jsme v USA nezaznamenali – vím, že v České republice se objevila v médiích i kritika neziskových organizací a to se v USA neděje. Ale dělo se to v minulosti – a je neuvěřitelné, jak se v takových chvílích neziskový sektor semkne. Neziskovky vědí, že jejich role je velmi důležitá a že jejich pozice bude tím silnější, čím více organizací a lidí se dozví o dobré práci, kterou vykonávají. 

Nevládní sektor v Americe je hodně velký a poskytuje spoustu služeb, které stát nezprostředkovává. Mezi vládou a nevládkami existuje partnerství – nevládky jsou těmi, kdo jsou vidět v komunitách a v terénu. Panuje obecná shoda na tom, že nevládky by si našly způsob, jakým podporovat svou práci i nadále. 

Příkladem takového semknutí sektoru je nedávná spolupráce organizací na advokační činnost. Vláda začala pracovat na různých formách pomoci zasaženým částem společnosti a nevládky se v ten moment nebály ozvat: „My také potřebujeme pomoc, vždyť fungujeme podobně jako komerční sektor - také potřebujeme zajistit platy našim zaměstnancům. Naše práce je stejně potřebná jako jejich a potřebuje prežít.“ A zafungovalo to – finanční pomoc přišla i nevládkám. 

Jak se vypořádat s tím, když pracujete a pomáháte jak můžete, ale místo uznání a podpory musíte čelit útokům a negativnímu narativu ze strany médií a politiků?

To je velmi frustrující, vím. Instinkt nám radí reagovat na podobné negativní narážky tím, že se opravedlňujeme a komentujeme nositele takových sdělení. Ale tím jim vlastně dáváme ještě více prostoru, protože opakujeme jejich poselství. „Ten a ten o nás řekl to a to, ale to není pravda, protože…“ Takže nakonec mluvíme víc o nich, než abychom zdůraznili pozitivní výsledky naší práce.

Na vaší zemi je fascinující, kolik organizací teď spolupracuje - to je přece úžasná zpráva! Doporučila bych vám opravdu se zaměřit na šíření pozitivních příběhů a neopakovat ty negativní. Nezapomínejte sdílet vaše příběhy na sociálních sítích nebo prostřednictvím e-mailu – teď je ta správná chvíle. Dejte si záležet na tom, aby lidé pochopili, jak je práce vaší organizace i v nejisté době důležitá.

Během prvního online workshopu (20. 5.) Luisa zdůraznila, jakou roli hraje způsob podání informace a četnost sdělení na její následnou interpretaci. Foto: Luisa Boyarski

Jak se celá aktuální situace projevila v USA ve fundraisingu? 

Myslím, že část neziskového sektoru na tom teď moc dobře není – zvláště organizace, které jsou vázané na určité fyzické místo – muzea, kulturní a podobné organizace a instituce. Ale zatím k tomu nemáme žádná data – na to je příliš brzy. Ale zároveň se ukazuje, že teď jsou nejsilnější takové nevládky, které umí nejlépe fundraisovat. Velké finanční prostředky jdou úspěšným organizacím, které jsou schopné ukázat svůj plán pro nejistou budoucnost. Takže opět platí, že pokud umíte popsat dopad své práce a svou strategii, pak dosáhnete i na dodatečnou finanční podporu. 

Je tedy teď ta správná chvíle pro žádost o dary v rámci “běžných” fundraisingových kampaní? Některé organizace si právě tímhle nebyly jisté.

Myslím, že ano – pokud je vaše kampaň stále relevatní. My jsme teď ve Státech zažili velký boom kampaní v rámci Giving Tuesday Now a spousta organizací byla velmi úspěšná. Ale pokud máte pocit, že teď prostě není ta správná chvíle o peníze žádat, pak stejně můžete budovat skupinu svých podporovatelů – těch, kteří vědí, kdo jste, a kterým záleží na tom, co děláte. To je první krok k získání finančních prostředků v každé době. 

Přemýšlejte, jak říci lidem online o tom, co vaše organizace dělá – a jak se mohou lidé zapojit hned. Budete tak mít větší základnu podporovatelů a potenciálních dárců, které můžete oslovit, až přijde správná chvíle. A nebo je můžete požádat hned – potom zvažte, jak sdělení zabalit, aby to v tuhle chvíli dávalo smysl. 

Komunikace online, sdílení příběhů, různé formy sdělení: máte nějaké další recepty, jak se popasovat s novými výzvami a trendy v komunikaci? 

V případě komunikace navenek buďte co nejvíce transparentní! Pokud jste nejistí, máte obavy, cokoliv – je úplně v pořádku oznámit „věnujeme se teď přemýšlení v týmu a plánování budoucnosti“. 

Na sociálních sítích určitě nepostujte jen proto, aby tam “něco bylo” – pokud nemáte obsah, pak je v pořádku publikovat méně. A nebo můžete svůj plán komunikace pozměnit – třeba můžete dát vědět o skvělé práci jiných organizací! Nemusíte se vždy zaměřovat na vaši organizaci, můžete propagovat sektor jako takový. Ale vaše komunikace by měla vždy být logická a konzistentní. 


TIP: Kde hledat kořeny americké filantropie? Podnikněte s námi cestu přes americký Středozápad, Evropu až do Afriky. Provází (ne)Američan Richard Klopp, kovaný v nadaci herce Matta Damona. 


Luisa se z Washingtonu opět spojí s českými nevládkami. Pod záštitou U.S. Embassy proběhne 27. 5. její druhý online workshop - tentokrát o systémových změnách. Foto: PixaBay

Většina z nás se teď zaměřila na komunikaci navenek – směrem k dárcům, podporovatelům a fanouškům. Neměli bychom se ale v nejistém čase soustředit na komunikaci uvnitř našich organizací?

Rozhodně! Komunikace je klíčem k úspěšnému leadershipu v době změn. Jasná a hlavně častá komunikace – komunikace totiž není nikdy dost. Je velmi důležité přemýšlet o tom, jak komunikovat se zaměstnanci, správní radou nebo dobrovolníky – určitě je nebudete chtít v téhle době více stresovat. 

Jako lídr musíte se zaměstnanci sdílet to, co mohou očekávat, a pokud si nejste jistí, pak jim určitě dejte vědět, na jaké informace v tomto ohledu čekáte. Pokud musíte redukovat platy, pak je to třeba jasně říci. Jinak vzniká příliš prostoru pro zákulisní spekulace, což může vést k dalšímu stresu a sdílení nepravdivých informací. 

Kromě toho byste jako lídr měla lidem dát příležitost si s vámi promluvit mezi čtyřma očima. Každý reaguje na pandemii jinak a vy byste měla vědět, čím si procházejí. Pokud vaši zaměstnanci komunikují s lidmi mimo vaši organizaci, vždy se hodí mít sepsanou a v rámci organizace sdílenou aktuální hlavní message – co se lidé za každou cenu mají dozvědět?

Luiso, jaké bylo pro vás osobně největší překvapení nebo inspirace, kterou jste v rámci pandemie zažila? 

Jsem politicky angažovaná a právě jsme v USA byli v polovině primárek, když nás pandemie zasáhla. Nebyl to nejvhodnější čas na politiku, a tak jsme přemýšleli, co dělat. Ty nejlepší momenty se teď dějí online. A tak jsme v mé čtvrti vytvořili online sousedskou skupinu. Jenom takový jednoduchý prostor, kde by se lidé mohli poradit, kde se dají sehnat noviny, nebo sdílet obavy a frustraci z karantény. A najednou z toho vznikla úplně nová a nečekaně silná online verze komunity. Velmi pozitivně naladěné komunity! Každá krize skýtá příležitost – a je na vás, zdali se jí zhostíte kreativně.

Děkujeme za rozhovor!


TIP: Luisa Boyarski se v dalším online workshopu (27. 5. 2020) zaměří na roli nevládek při prosazování systémových změn. Workshopem bude provázet Barbora Komberec Novosadová z Impact Academy. Zjistěte víc na FB U.S. Embassy a registrujte se prostřednictvím tohoto formuláře.


kaja-portret_sn.png

Autor článku

Karolína Kratochvílová

Nadace Neziskovky.cz

Karolína je šéfredaktorka Světa neziskovek. Baví ji pomáhat s komunikací neziskovým organizacím a občanským iniciativám, které kopou za užitečné myšlenky. Naposledy třeba v dresu TEDxPrague nebo při přípravě kampaně Suchej únor. Část roku 2019 Karolína strávila v USA, kde jako Fulbrighter pracovala na fundraisingové komunikaci Water for Good.

Další články autora (57)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.