Než si letos nadělíte pod stromeček nový mobil nebo šicí stroj, zjistěte, zda by vám ten původní nedali v Opravárně opět do formy. O tom, jak uzavřít kruh odpadového hospodářství a jak vybírat spotřební elektroniku chytře, aby vám co nejdéle vydržela, jsme se bavili s Janem Charvátem z projektu Opravme Česko

Honzo, kdy jste si naposledy kupoval zbrusu nový spotřebič a co to bylo?

Naposledy asi před dvěma lety odšťavňovač na ovoce. Koupil jsem sice poměrně drahý, ale je kvalitní, opravitelný a jeho výrobce má u nás zastoupení. Zatím funguje dobře. Jinak kuchyňské spotřebiče jsme kupovali z druhé ruky nebo dědili po rodičích, kteří si kupovali novou kuchyň.

Dnešní nejčastější model nakládání s věcmi je koupit, spotřebovat a vyhodit. Kudy ze zajetého modelu ven?

My se snažíme tenhle řetězec měnit celkově a začínáme tedy už na začátku – tedy od výroby. V rámci projektu Opravme Česko spolupracujeme s výrobci i prodejci a snažíme se je motivovat, aby vyráběli kvalitně. Firmy na to slyší čím dál víc.

Další důležitou částí řetězce jsme my – spotřebitelé. Právě dnes jsme na základě našich zkušeností a dat zveřejnili kategorie výrobků podle opravitelnosti a také rady, jak mohou lidé koupit kvalitní a opravitelný výrobek. 

Když už se výrobek rozbije, je tu naše síť opravářů a servisů Opravárna, přes kterou si najdete v nejbližším okolí svého opraváře. Za rozumnou cenu je schopen ji znovu dát do chodu. Pokud se výrobek opravit nepodaří, nabádáme lidi, aby ho nevyhazovali do směsného odpadu, ale do speciálních červených kontejnerů společnosti Asekol, která se postará o recyklaci. Tím se kruh uzavírá. Také proto se tento druh ekonomiky, která se snaží udržet výrobek co nejdéle v oběhu, nazývá cirkulární.

jan.jpg

Jan Charvát (*1983)

Opravme Česko

Vystudoval mezinárodní vztahy se zaměřením na PR a mediální komunikaci. Poté se vrhnul na dráhu žurnalistiky, působil v českých denících MF DNES, Lidové noviny a dalších. Jeho tématem bylo nejvíce životní prostředí. Následně přešel do oblasti PR, kde působil jako vedoucí komunikace několika byznysových i neziskových projektů. Založil společnost zabývající se zprostředkováním oprav Opravárna a neziskovou organizaci Opravme Česko, která se zasazuje o lepší opravitelnost výrobků. Těmto dvěma projektům se nyní věnuje na plný úvazek.

Levný „tyčák“ je prakticky neopravitelný

Co všechno si můžu nechat u vás opravit? A kolik profi i hobby opravářů momentálně registrujete?

Najít opraváře lze téměř na vše opravitelné od šatů, přes mobily, PC, ledničky, televize až po hračky. Nejvíce oblíbené jsou kategorie PC, mobily a domácí elektro. Máme asi 1450 zaregistrovaných opravářů a odborných servisů. Více jich je hobby, ale počet profíků a servisů stále roste.

Co se ze zkušenosti opravit nedaří? 

To záleží hodně na kategorii výrobků. Nejlépe opravitelné jsou mobily, PC, tablety. Tam se většinou mění rozbité displeje a tato oprava se díky dostatečnému množství náhradních dílů za nízké ceny vyplatí. Nejhůře nám vychází velmi levné elektro. Běžné servisy domácí elektro často ani neopravují, protože na tom není příliš prostor pro zisk. Nám se díky naší široké síti profesionálů i hobby opravářů přesto daří většinu opravit.

I tak ale bez opraváře zůstává nejlevnější kuchyňské elektro – jako jsou tyčové mixéry nebo mikrovlnky za pár stokorun. Jejich pořizovací cena je tak nízká, že oprava nedává vůbec smysl. Často jsou totiž konstruované tak, že by na tom opravář strávil několik hodin, které mu nikdo nezaplatí.

Dobře jde opravit mobily nebo počítače. U některých telefonů může ale nastat problém s pevně zabudovanou baterií. Foto: Opravme Česko

Je těžké sehnat náhradní díly na staré spotřebiče? Pomohou chystané legislativní normy EU?

Dílů na PC a mobily je dost a v různé kvalitě – od drahých originálů až po kopie. Výrobci bílého značkového elektra také na své výrobky do určitého stáří díly drží. Na zmiňované levné elektronické výrobky do kuchyně náhradní díly ale většinou nejsou. Můžeme je třeba vytisknout na 3D tiskárně, ale opět se to vzhledem k ceně nevyplatí modelovat, ani opravovat. Evropské normy Directive on Ecodesign a Regulation on Energy Labelling zatím nevešly v platnost, ale věřím, že pomáhat budou.

Bylo schváleno, že výrobky dodávané na evropský trh by měly být nejpozději od roku 2021 snadno rozložitelné a znovu složitelné a že výrobci by měly dodávat po určitou dobu (obvykle kolem 7 let) na své výrobky náhradní díly. Tato změna bude skutečně revoluční. 

Hledej šrouby, vyhni se nýtům

Existují ona pověstná „kurvítka“?

Asi tři čtvrtiny lidí se podle našeho průzkumu o opravitelnosti výrobků setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po uplynutí záruční doby. Z naší zkušenosti to nejsou žádné konkrétní součástky, které by bylo možné vymontovat a ukázat. Je to spíš soubor výrobních postupů, použitých materiálů apod. Místo šroubů jsou například používány nýty nebo se součásti výrobku k sobě lepí lepidlem, takže nejdou rozdělat. Toto by měla legislativa nově změnit. Zmiňovaný průzkum navíc vyvrátil názor, který je často používán zástupci výrobního průmyslu, že lidé o opravu výrobků nestojí, protože touží po novém modelu. Tuto možnost zaškrtlo v dotazníku méně než čtyři procenta lidí. 

Jsou výrobci, které můžete doporučit?

Velmi dobře se ke svým výrobkům staví například Rowenta a Tefal. Tyto firmy na opravitelnost kladou důraz a to jak při výrobě, tak při následné dostupnosti dílů a servisu. Kvalitu si stále drží třeba Eta, ale zlepšují se i další. Spíše než výrobce bych pak doporučil dát na rady, které jsme dali pro tento účel dohromady.

 

Desatero kvality: Jak poznat opravitelný výrobek?

  1. Zjistěte, zda jde výrobek rozebrat. Jsou použity šrouby, nýty, lepidlo? Dá se ke šroubům dostat? 
  2. Jde vyndat baterie, nebo je pevnou součástí výrobku?
  3. Jaké jsou použité materiály na namáhané komponenty (plasty, kov...)?
  4. Dejte na recenze od známých či od zákazníků na webu. 
  5. Pokud je to možné, používejte v e-shopech filtry podle reklamovatelnosti.
  6. Ptejte se prodejce na kvalitu, opravitelnost, častost reklamací. 
  7. Zapátrejte, jestli výrobce na webu zveřejňuje k výrobku servisní manuály, schémata atp.
  8. Má výrobce v Česku zastoupení a vlastní servisní síť?
  9. Dodává výrobce na své výrobky náhradní díly?
  10. Jaká je cena výrobku? Nereálně levný se už opravit nevyplatí, a tak nenajde v budoucnu svého opraváře.
     

Analýza opravitelnosti výrobků. Zdroj: Opravme Česko

Spolupracujete s Alza.cz. Jak si mohou být prospěšní obří prodejce spotřebního zboží a projekt usilující o co nejdelší udržení výrobků v chodu? 

Motivací každého prodejce je samozřejmě zisk. To platí u všech. Někteří prodejci ale nad to uznávají vyšší hodnoty a snaží se chránit životní prostředí. Alza.cz k životnímu prostředí přistupuje poměrně svědomitě. Nám se líbí, že dává možnost filtrovat výrobky dle reklamovatelnosti. Nekvalitní a často reklamované výrobky postupně vyřazují.

 

Zmínil bych ještě našeho nového partnera Decathlon, pro kterého nyní děláme záruční servis. Snaží se udělat hodně, aby se jejich výrobky daly opravit, pomáhají nám s výběrem náhradních dílů, zaškolili naše opraváře. Zatím to vypadá, že to bude úspěšný projekt.

Sen o veřejné dílně

Jak se vám daří projekt Opravme Česko financovat?

Na projekt jsme dostali grant od Ministerstva životního prostředí. Pořád je to spíš ale naše hobby, které děláme při Opravárně, což je společnost s ručením omezením. Opravárna nás primárně živí a část ze zisku směřujeme zpět do neziskového projektu Opravme Česko. Žádný udržitelný model jsem zatím bohužel nevymyslel. (Smích.) 

 

TIP: Myšlenkou, že je možné vytvořit uzavřený kruh, ve které se všechny výrobky po svém použití opět vrací do oběhu, se v Česku zabývá Institut cirkulární ekonomiky. Nezisková organizace vydává volně dostupné publikace na témata cirkulární módy, kaváren nebo třeba Cirkulární Česko 2. 


V síti opravářů najdete i šikovné švadleny, které příležitostně pořádají workshopy. Naučíte se základy šití, ale i údržbu a drobné opravy šicích strojů. Zdroj: Opravme Česko

Opravárna funguje v internetové podobě. Jaké jsou vaše budoucí plány – vytvořit kamennou dílnu?

Ano, to se nabízí. Zatím máme ve Strašnicích malou dílnu, kde opravujeme pro B2B partnery. Brzy uděláme to, že jeden den v týdnu na zkoušku otevřeme pro veřejnost, lidé budou moct přinést své výrobky na opravu. Vše se včas dozví z našeho Facebooku. Pokud by to ekonomicky fungovalo, otevírací dobu bychom rozšířili.

Mým snem je mít veřejnou dílnu s půjčovnou nářadí, kam by si každý mohl zajít zaopravovat, dát si kafe, zajít na workshop, my bychom si vzadu opravovali pro naše zákazníky…

O jednom prostoru vím, zatím si ho nechám pro sebe. Zkusíme ho získat ve veřejné soutěži. Opět je ale potřeba to postavit na pevné ekonomické základy, vymyslet pro to nějaký funkční byznys model, aby to nebylo závislé pouze na dotacích a sponzorech, protože dotace dnes jsou, ale zítra být nemusí.

Děkuji za rozhovor!

 

TIP: Co se děje s oblečením, které odložíme do sběrných kontejnerů? Jaké druhy oděvů chybí charitaivním organizacím? Dozvíte se v článku Z kontejneru na věšák


profilovka_SN.PNG

Autor článku

Kateřina Čížková

Nadace Neziskovky.cz

Kateřina je redaktorkou a editorkou Světa neziskovek. V Nadaci Neziskovky.cz se stará o komunikaci. Spolupracuje s Člověkem v tísni (Jeden svět na školách), duhovým festivalem Prague Pride a je mediálnou koordinátorkou filmového festivalu o lidských právech Jeden svět Louny. Neziskovou bublinu opouští při psaní textů pro vydavatelství Burda.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.