Inspirujeme
ke změně

Peníze hrají největší roli tam, kde nejsou

Hana Pejřimovská 28. 5. 2018 Fundraising 8 minut

V pátek 18. 5. 2018 proběhla v Bratislavě již tradiční Slovensko-česká konference o fundraisingu. Mluvilo se o tom, co frčí, úspěšných kampaních, peer-to-peer akcích a tipech na to, jak získat a udržet dárce. Že jste nemohli být u toho? Nevěšte hlavu, přinášíme vám shrnutí toho nejlepšího.

V pátek 18. 5. 2018 proběhla v Bratislavě již tradiční Slovensko-česká konference o fundraisingu. Mluvilo se o tom, co frčí, úspěšných kampaních, peer-to-peer akcích a tipech na to, jak získat a udržet dárce. Že jste nemohli být u toho? Nevěšte hlavu, přinášíme vám shrnutí toho nejlepšího.

Jan Gregor o zážitcích ve fundraisingu. Foto: Rastislav Blaško

Jako první vystoupil Jan Gregor, guru v oblasti získávání peněz a péče o dárce. Mluvil o současných trendech a o tom, jak se připravit na budoucnost. Navrhoval, abyste si vždy dobře promysleli, na co přesně peníze potřebujete a nadchnuli pro to celou organizaci. Dárcovství berte jako oboustranný vztah, o který je třeba pečovat. Zajímejte se o lidi kolem sebe nejen ve chvíli, kdy od nich něco chcete.

Máte dojem, že nestíháte? Ze začátku si stačí vyhradit hodinu týdně na to, kdy se nebudete věnovat ničemu jinému než fundraisingu. Nápady se začnou hrnout. Nezačínejte se složitými kroky, když ještě nemáte zajištěné základní věci, jako je péče o dárce. Hlavní je vlastní praxe a tak tedy zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte a nevzdávejte to! Inspirujte se od ostatních, bavte se s nimi o tom, co jim vyšlo a co ne.

Máte pocit, že musíte rychle zavádět nové technologie a inovace, abyste drželi krok? Vyčleňte si na ně čas, ale nepanikařte. Někdy stačí klasický telefundraising, který vám zvýší počet dárců. Pořád je totiž ještě mnoho lidí, kteří nečtou tolik e-maily, ale po telefonu je získáte. Neváhejte tedy kombinovat on-line prostředky s telefonováním a poštou.

Je čas na novou káru

O tom, že s humorem jde všechno líp, není pochyb. Tak k tomu také přistupovali v domově Sue Ryder při tvorbě home-made fundraisingové kampaně. Vybírali peníze na nové polohovací postele a všimli si, že lůžka mají mnoho společných komponentů s auty. Přímo se nabízelo přetvořit postele na vozy, otevřít Garáž Sue Ryder a začít shánět prostředky na nové brzdy, podvozek, anebo rovnou celou káru.

Na tvorbu grafiky a microsite nenajímali agenturu, vystačili si sami. Co vám takový přístup přinese? „Je to pohodlnější, protože nemusíte platit za každou úpravu, když potřebujete něco rychle změnit. Zařídíte si to sami a hned. Zároveň jsme tím ale strávili víc času, než jsme si na začátku vůbec představovali. A ne vždy na všechno sami stačíte, to je také dobré si uvědomit,“ říká fundraiserka Hana Fišerová. Zajeďte do Garáže na vyjížďku a inspirujte se, co všechno lze udělat jednoduše a přitom úspěšně.

Hana Fišerová ví, jak je důležité udržet si nadhled. Foto: Rastislav Blaško

Sám sobě fundraiserem

Troufli byste se postavit před cizí lidi a požádat je, aby vám dali peníze na studia? Že ne? Ján Tkáč tu odvahu měl. Ambiciózní student hudby úspěšně složil zkoušky na Cambridge, ale bohužel mu něco chybělo. Konkrétně 12 000 euro. Ján je z těch lidí, co se nelekají výzev. Neváhal, založil si transparentní účet a vyšel na veřejnost s kampaní, která mu změnila život. Natočil video, ve kterém popsal svou situaci a požádal druhé, aby mu pomohli splnit sen.

Co bylo důležité? Reference profesorů, pozitivní přístup, jasně definovat, na co prostředky použije, a taky závazek, že se pak vrátí zpět a bude vzdělávat mladé lidi. Video rozeslal na víc jak 700 adres. Poprosil přátele, aby spot sdíleli. Ti na jeho podporu navíc natočili vlastní vtipná videa. A jak to celé dopadlo? Ján peníze úspěšně vybral a odcestoval za vysněným studiem. Když máte jasný cíl, můžete dosáhnout velkých věcí. Třeba se stát prvním slovenským studentem na Cambridge.

Dá se dostat na Cambridge s prázdnou peněženkou? Ján Tkáč je toho důkazem. Foto: Rastislav Blaško

Jak na peer-to-peer kampaň?

Zajímá vás, jak sehnat motivovaného fundraisera, který pro vás na vlastní triko začne shánět peníze? V Bílé vráně nevkročili do peer-to-peer kampaní pomalými krůčky, ale rovnou naplno vběhli. Chopili se oblíbeného nápadu uspořádat běh na podporu jejich organizace.

V prvních letech se zapojovali spíš jen kamarádi a známí. Co pomohlo to celé rozhýbat? Když se objevil odvážlivec Milan, který vyhlásil svou první výzvu: jestliže se mu podaří nasbírat 300 eur, překoná svůj běžecký rekord. Poctivě trénoval, sdílel videa z tréninků a ostatní mu začali fandit přispíváním peněz pro dobrou věc. Stanovenou částku se povedlo vysbírat a rekord byl překonán. Bílá vrána mohla slavit.

Monika Jankovičová o tom, že peer-to-peer kampaň je běh na dlouhou trať, který se vyplatí. Foto: Rastislav Blaško

V čem je peer-to-peer skvělý? Proniknete mimo svou sociální bublinu a oslovíte zase jiné lidi. Podpoří vás třeba ti, kteří o vás slyší poprvé. Přispívají totiž na svého kamaráda na cestě ke splnění výzvy. To s sebou nese i jistou nevýhodu. Až výzva skončí, může být těžké si je udržet.

Peer-to-peer báječně funguje i ve firmách. Zaměstnanci mohou například vymyslet výzvu svému šéfovi. Jen pozor, aby se nechtěli příliš mstít.

Jak tedy na to? Než půjdete oslovit člověka, zda by se nestal vaším fundraiserem, něco si o něm zjistěte a připravte si nápad, jaký cíl by si mohl stanovit. Máte tak větší šanci, že ho na to nalákáte. Jednotlivé kampaně by neměly být příliš dlouhé. Ideální je, když trvají zhruba 14 dní. Mějte každý den připravené, co postnete na sociální sítě.

Čím nadšenější a osobitější fundraiser je, tím lépe! Je skvělé, když naplno využívá své kontakty, je v příspěvcích kreativní a svůj. Buďte mu celou dobu nablízku, podporujte ho. Informujte dárce o průběhu kampaně a plnění výzvy. Připravte záložní plán, kdyby něco nevyšlo. Co když vyberete v předstihu víc peněz, než jste čekali? Vytáhněte z rukávu další mety a zaujměte dárce dřív, než jejich zájem opadne.

Kampaň, co vás zahřeje

Vrcholem večera byla prezentace slovenského Vagusu a jejich neuvěřitelně úspěšné kampaně na podporu lidí bez domova. Za 48 hodin se jim podařilo vybrat 36 800 euro. Kampaň probíhala v zimě a měla za cíl zajistit teplo lidem bez domova, kteří mrznou na ulicích. Co fundraiseři z Vagusu považují za nejdůležitější?

  • Jít do toho s týmem, se kterým si vzájemně sednete a potáhnete za jeden provaz.
  • Dát dohromady všechny kontakty, které můžete použít. Máte pocit, že neznáte dostatek lidí? Projeďte seznamy v mobilu a v e-mailu. Uvidíte, jak budete překvapení, komu všemu se můžete ozvat.
  • Oslovte ambasadory, známé osobnosti, které posunou vaši kampaň zase o něco dál.
  • Udržujte kontakt s novináři, posílejte jim čerstvé informace.
  • Hledejte osobní příběhy, zkušenosti, zážitky.
  • Držte se etických zásad – nevydírejte, nepodporujte stereotypy, neukazujte tváře klientů.
  • Neustále informujte, děkujte, motivujte. Stačí opravdu jednoduché věci, třeba i videa, která natočíte na mobil. Důležité jsou rychlé reakce a živá kampaň.

Zuzana Suchová a Sergej Kára o tom, jak si věřit a dosáhnout vysokého cíle. Foto: Rastislav Blaško

Na SK/CZ konferenci o fundraisingu si lidé z oboru předali spoustu tipů, jak se získávání peněz věnovat naplno, nevěšet hlavu, když něco nevyjde, zapojit humor a sdílet zkušenostmi s ostatními. Vystoupili řečníci, kteří se nenechali dopředu zastrašit obavami, že něco nevyjde, a povedlo se jim oslovit stovky až tisíce dárců. Nebojte se i vy hledat nové cesty, jak na ostatní zapůsobit a rozjeďte vlastní strategii. Možná budete příští rok přednášet o vaší skvělé kampani právě vy!

foto_uprava_profil.jpg

Autor článku

Hana Pejřimovská

Nadace Neziskovky.cz

Redaktorka Světa neziskovek, absolvovala Studia občanského sektoru na FHS Univerzity Karlovy, pohybuje se v kultuře, věnuje se dobrovolnictví a přispívá k rozvoji občanské společnosti tím, co ji baví - psaním článků a rozhovory s inspirativními lidmi.

Další články autora (8)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.