Na úvod pro vás máme zdánlivě nevinný, ale velmi podstatný dotaz. Který máte rok? 2017? Nebo už, stejně jako my, píšete osmičku? Jestli se ještě zmítáte ve vyúčtováních a závěrečných zprávách loňského roku, je nejvyšší čas vše uzavřít, poučit se a vykročit nanovo. Čemu ve finančním řízení byste právě teď měli věnovat pozornost?

Cash flow

Pro většinu neziskových organizací je přelom roku z pohledu cash flow nejnáročnější. Máte své cash flow pod kontrolou? Pokud ne, co nejrychleji se podívejte na účet a naplánujte si klíčové výdaje i příjmy na nejbližší měsíce. V následujících týdnech data zpřesňujte a zároveň plánujte další období.

Rozpočet

Sestavte rozpočet roku 2018, ideálně rozložený do měsíců či čtvrtletí. Rozložení vám pomůže při zpřesňování cash flow. Využijte u toho data z minulého roku, opírejte se o své reálné zkušenosti. Museli jste například v průběhu minulého roku plánované náklady spíše zvyšovat či naopak? Pracujte se zkušenostmi z minulého roku.

Systém finančního řízení

Jak hodnotíte minulý rok? Byli jste v průběhu či na jeho konci něčím překvapeni, ať už mile či nemile? Anebo jste přesně věděli, k jakému hospodářskému výsledku míříte? Pro dokonalý přehled bez překvapení je nejlepší nastavit si systém, ve kterém pravidelně skládáte vyúčtování a aktualizovaný výhled na zbytek období. Díky tomuto systému budete stále zpřesňovat odhad výsledku celého roku. Na co si dát pozor? Na chybějící či zdvojená data. A co by mělo být samozřejmostí? Inventury účetnictví.

Nastavení reportů

Měli jste v minulém roce všechny relevantní informace z vašich reportů, anebo jste neustále sháněli výpočty a kalkulace ad hoc? Jak to letos udělat líp? Zhodnoťte, co chcete sledovat a jaké parametry jsou pro vás klíčové. Chcete vidět efektivitu a výsledky projektů, členů týmu, středisek, poboček, zakázek a akcí? Můžete, stačí jen nastavit reporty, včetně vstupních dat.

Nastavení účetnictví

Zrevidujte podle nastavení reportů a také podle požadavků donorů, zda máte účetnictví nastavené tak, aby vyúčtování bylo co nejjednodušší. A to jak pro vaše interní účely, tak pro vaše donory. Využijte všechny možnosti účetních SW, abyste strukturovali data pomocí kódů zakázek, středisek a činností.

Nastavení distribuce nákladů mezi dotační projekty

Pokud využíváte veřejné prostředky a poslední rok jste prošli peklem vyúčtování spojených s nekonečným přeúčtováním a označováním nákladů, zkuste maximum nastavit už na začátku. U očekávaných a významných dotací již nyní nastavte úvazky členů týmu a další náklady, které budete účtovat.

Vše nastavte jen dle reálných potřeb

Vše výše popsané provádějte efektivně. Vždy zvažte náklady a reálné přínosy opatření, abyste netvořili složitý systém jen pro systém. Záleží také na velikosti a struktuře organizace. Někde stačí kvartály, jinde jsou lepší měsíční reporty, někde stačí rozpočet dělený na osobní náklady a ostatní, jinde bude třeba podívat se na to podrobněji.

Petr1_preview_PerfectPhoto.cz_2018-03-14 19_54_33.jpg

Autor článku

Petr Jun

www.ucetnictviproneziskovky.cz

Petr se zabývá finančním řízením projektů a neziskových organizací. Je členem týmu ucetnictviproneziskovky.cz. Rád pomáhá neziskovkám se skvělými projekty, jejichž rozvoj často komplikuje absence finančního řízení či nekvalitně vedené a nastavené účetnictví.

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.