Inspirujeme
ke změně

Dárky - cesta k loajálním dárcům?

Tomáš Knaibl 28. 3. 2016 Fundraising 2 minut

Je vhodné nabízet potenciálním dárcům za jejich dar věcnou odměnu? Tématem se již zabývalo mnoho výzkumů, jeden z posledních realizovaly společně tři univerzity ve Spojených státech – University of Chicago, University of East Carolina a Georgia State University – a Hamburgská univerzita. Výzkum mimo jiné ukázal, že ne všechny nabídky věcných dárků jsou stejně účinné.

Je vhodné nabízet potenciálním dárcům za jejich dar věcnou odměnu? Tématem se již zabývalo mnoho výzkumů, jeden z posledních realizovaly společně tři univerzity ve Spojených státech – University of Chicago, University of East Carolina a Georgia State University – a Hamburgská univerzita. Výzkum mimo jiné ukázal, že ne všechny nabídky věcných dárků jsou stejně účinné.

Výzkum probíhal v Pitt County Severní Karolíně, kdy University of East Carolina vyslala do ulic fundraisery pro jedno ze svých výzkumných středisek. Oslovení, kterým byla nabídnuta jako dárek kniha Freakonomics, byli ochotni poskytnout dar jednou častěji (a dvakrát vyšší částku) oproti těm, kteří vidinu odměny v podobě knihy neměli. Z potenciálních dárců, kteří mohli knihu obdržet pouze pod podmínkou, že darují částku odpovídající alespoň ceně knihy, skutečně nabídla dar jen polovina z nich - ve srovnání s těmi, kteří knihu mohli získat bez podmínek.

Po třech letech experiment pokračoval: fundraiseři oslovili všechny dárce, tentokrát bez nabídky dárku. Ukázalo se, že ti, kteří v první fázi experimentu nabídli dar jako reakci na nabídku knihy bez podmínek, jsou o 60 % méně ochotni darovat v této druhé fázi. A to opět v porovnání s těmi dárci, kteří knihu dostali jako „protislužbu“ za poskytnutý dar.

Co z experimentu vyplývá? Jedním z možných závěrů je, že dárce potěší příležitost bezpodmínečně darovat bez ohledu na to, zda je jim blízké téma, které za příslušnou fundraisingovou akcí stojí. Což znamená, že takoví dárci nejsou těmi nejlepšími z hlediska udržitelnosti nebo pravidelnosti darů.

Zdroj: Chronicle of Philanthropy, ročník 28, číslo 2, prosinec 2015

Autor článku

Tomáš Knaibl

Americké centrum

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.