"Já jsem třeba jezdila na Šemíkovi. Jsem letenské dítko, strávila jsem tam dětství," říká režisérka a radní Prahy 7 Hana Třeštíková. Před časem se s kolegy rozhodla oživit kolotoč na Letné. Jak zmiňuje v následujícím rozhovoru, pokud chcete lidi pro něco nadchnout, oprašte jejich vzpomínky. Zážitky, osobní vztahy, emoce - potvrzuje se, že jsme tvorové, na které tohle prostě zabírá!

O průběhu veřejné sbírky - skoro na dohled kolotoči - v létě vyprávěla Hana Třeštíková a Kamila Matějková, které obnovu rozjely. 

Kdy se Letenský kolotoč znovu roztočí? 

Kamila Matějková: Původní datum se bohužel posunulo, chystáme nové výběrové řízení na opravu exteriéru, protože firma vypověděla smlouvu. Počítáme s první polovinou roku 2019. 

Jak jste spokojení s průběhem sbírky?

Hana Třeštíková: Já myslím, že moc! Neměli jsme na začátku stanovenou částku, kterou potřebujeme vybrat a přistoupili jsme k tomu jako Národ sobě. Ponoukali jsme malé dárce, ať přispějí klidně sto, tisíc korun. Cílili jsme hlavně na občany, a to se povedlo. Jediný větší dárce, kterého jsme oslovili, byla Nadace Avast, která přispěla částkou 600 000 Kč. Dohromady se vybralo 770 000 Kč.

Jak se vám dařilo veřejnost pro sbírku nadchnout? 

Kamila Matějková: Využili jsme toho, že kolotoč je symbolem Letné, a aktivizovali jsme komunitu lidí, která se o něj zajímá, aby se do sbírky zapojila. Lidé pak přispívat na účet a na sběrných místech, u kterých jsme se snažili, aby jim byla co nejblíž. Průběžně jsme o sbírce informovali také v Hobuletu - magazínu, který vychází každý měsíc a kolotoč tam měl svou pravidelnou rubriku.

Zdroj: www.letenskykolotoc.cz

Vedli jste povedenou komunikaci prostřednictvím koní z kolotoče. Myslíte, že by to fungovalo i bez toho? 

Hana Třeštíková: Tak rozhodně to bylo to ozvláštněním, lidé si kolotoče díky tomu víc všímali. Agentura Dark Side nám s tím ze začátku hodně pomohla, provedli bez nároku na honorář profesionální práci.

Kamila Matějková: Velkou roli hrály také vzpomínky lidí na kolotoč. Dark Side s nimi pracoval na webových stránkách, kde patroni kolotoče sdílejí své vzpomínky, jak na kolotoči jako děti jezdili. Lidé to mají živě v hlavě a chtějí, aby se to vrátilo.

Jak může neziskovka pro svou sbírku nadchnout známé osobnosti a udělat z nich patrony sbírky, jako se to podařilo vám? 

Hana Třeštíková: Základem je mít v ruce něco smysluplného. Existuje spousta dobrých nápadů, na co se dá vybírat a pro co nadchnout osobnosti, ale kolikrát to nedává úplně smysl. My jsme vytipovali lidi, kteří by mohli mít s kolotočem nějaké zkušenosti a zážitky, což se nám povedlo. Je vždycky jednodušší nadchnout někoho pro něco, k čemu má osobní vztah nebo to v něm vyvolává emoce.

Co dalšího vám při oslovování lidí pomáhalo? 

Kamila Matějková: Určitě to, že obnovu kolotoče komunikovala Městská část Prahy 7 ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Pomáhalo nám také Bio Oko, před filmem pouštěli spot, který vytvořili nadšenci z Letné. Zapojili se i fotbalisti ze Sparty, část výtěžku ze vstupenek z jednoho zápasu šla právě na obnovu kolotoče. Právě díky fotbalistům jsme zasáhli zase úplně jiné skupiny lidí, na které bychom sami vůbec nedosáhli.

Veřejná sbírka byla postavena na vzpomínkách obyvatel Prahy 7 a jejich zážitcích z dětství. Zdroj: Úřad městské části Praha 7

Setkali jste se i s negativními reakcemi, proč opravu kolotoče nefinancuje město?

Hana Třeštíková: Byli jsme připravení, že co se nevybere, dofinancuje městská část. Chtěli jsme ale docílit toho, aby si lidé kolotoče vážili i tím, že na něj sami přispějí. O to víc pak přece budou rádi, když se znovu rozjede, no ne?

Plánujete se po kolotoči pustit do něčeho dalšího?

Hana Třeštíková: Tak kasičky už máme a můžeme s nimi dál pracovat. Umím si představit, že je před Vánoci umístímě do infocenter a začneme vybírat na sociálně slabší obyvatele Prahy 7. Zároveň si ale myslím, že bychom to neměli rozmělnit, přece jen to není běžná aktivita úřadu. Sbírka na kolotoč byla něco mimořádného, podařilo se nám z toho udělat poměrně viditelnou akci, zapojit veřejnost a i proto by to mělo zůstat speciálním počinem.

Kamila Matějková: Byla to radost, taková kreativnější činnost mimo běžnou agendu. Líbilo se mi, jak všechno plynule běželo - celá akce měla pár hlavních vrcholů, ale v podstatě šlo o kontinuální věc. Myslím si, že v tom je také rozdíl oproti kampaní neziskovek, které běží intenzivně třeba tři měsíce a všichni se na to velmi soustředí. U nás to byla taková práce bokem. A navíc je hezké, že Hanka Třeštíková je radní pro sousedské vztahy a tohle byl příklad pěkné sousedské spolupráce. Ani nevím, jestli něco podobného dělají i jiné městské části. 

Děkujeme za rozhovor!

kaja-portret_sn.png

Autor článku

Karolína Kratochvílová

Nadace Neziskovky.cz

Karolína je šéfredaktorka Světa neziskovek, baví ji marketing a nápadité texty - v Nadaci Neziskovky.cz je její parketou online komunikace. Neziskovým světem chodí už 7 let - podílela se na organizaci akcí a přípravě komunikačních kampaní pro mimopražské neziskovky, festival Apríles nebo aktuálně pro TEDxPrague.

Další články autora (48)

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.