Inspirujeme
ke změně

Fundraising na 11 způsobů: Pio Squad for Čalantika

Jan Kroupa 27. 4. 2016 Fundraising 5 minut

Pro inspiraci všem fundraiserům právě vychází sborník 11 kazuistik standardních i neotřelých kampaní z České republiky a ze zahraničí. Příklady jsou zpracovány velmi podrobně, včetně všech čísel, takže umožňují porovnat výsledky a nahlédnout až do kuchyně plánování a realizace kampaní. My Vám přinášíme ochutnávku jednoho z projektů: Pio Squad for Čalantika!

Pro inspiraci všem fundraiserům právě vychází sborník 11 kazuistik standardních i neotřelých kampaní z České republiky a ze zahraničí. Příklady jsou zpracovány velmi podrobně, včetně všech čísel, takže umožňují porovnat výsledky a nahlédnout až do kuchyně plánování a realizace kampaní. My Vám přinášíme ochutnávku jednoho z projektů: Pio Squad for Čalantika!

Kapela Pio Squad spustila lavinu fundraisingových kampaní. Foto: Pio Squad

Pio Squad for Čalantika

Jarmila Cihlářová (zkrátil a upravil Jan Kroupa)

Pio Squad for Čalantika je společný projekt hip-hopové kapely Pio Squad a rozvojového projektu Čalantika humanitární organizace ADRA. Jde o fundraisingovou kampaň složenou ze série benefičních koncertů, nového videoklipu a online dárcovské kampaně cílené na mladé fanoušky rapu v České republice. Tato kampaň, která je unikátním příkladem komunitního fundraisingu, vynesla od podzimu 2014 do jara 2015 už více než 450 000 Kč a inspiruje k aktivnímu zapojení a dobročinnosti.

Začátkem loňského podzimu se hip-hopová kapela Pio Squad vrátila po několika letech na pódia s jedinečným záměrem – podpořit děti z bangladéšského slumu Čalantika a natočit videoklip, který by situaci dětí zviditelnil v českém prostředí. Kapela si za nástroj podpory zvolila to, čím je v českém prostředí známá už od konce 90. let: hip-hop. Oslovila své příznivce a využila svého přirozeného vlivu mezi mladými lidmi k předání poselství vybízejícího k sounáležitosti a štědrosti.

Kapela zorganizovala sérii koncertů Pio Squad for Čalantika tour, na kterých se návštěvníci mohli přidat k jejímu záměru pomoci dětem z Čalantiky ke vzdělání. Svou podporu poté zpečetila cestou do bangladéšské Dháky, kde navštívila slum i centrum Čalantika a během týdne zde natočila nový videoklip Čalantika. Na ten pak navázala online dárcovskou kampaní Lajky jsou tu málo platný s cílem oslovit širokou českou veřejnost k dobročinnosti. Kampaň skončila závěrečným koncertem s vyhlášením výsledků projektu, veřejnou besedou s fanoušky o bangladéšské cestě a výstavou fotografií.

Kapela Pio Squad podpořila školáky v Čalantice celkem 10 koncerty, na kterých se v rámci veřejné sbírky vybralo 140 028 korun. Videoklip Čalantika shlédlo od konce února už více než 180 000 lidí. K možnosti online darů přispělo 626 dárců celkovou částkou 218 075 Kč. Akce inspirované kapelou Pio Squad a organizované jejími dalšími příznivci vynesly do května 2015 72 901 Kč, do září 2015 95 123 Kč. Pro Čalantiku se tedy díky iniciativě Pio Squad a všech, kteří se k nim přidali – na koncertech, v online kampani i organizací dalších benefičních akcí – vybralo výsledných 431 004 Kč (453 204 Kč po létě 2015).

Co vidíme jako největší úspěchy kampaně?

Získání finančních prostředků pro centrum Čalantika

Z původního plánu získat 100 000 Kč pro centrum Čalantika jsme díky kampani Pio Squad získali přes 450 000 Kč.

Otevření nové PIO třídy v Čalantice

Za velký úspěch považujeme otevření nové třídy pro dalších 30 předškoláků ve věku 6 až 12 let výhradně díky iniciativě Pio Squad. V centru se učí číst a psát, učí se pravidelnému režimu i hygienickým návykům tak, aby po roce docházky mohli nastoupit do běžné státní školy.

Propagace a zviditelnění tématu vzdělávání dětí v bangladéšských slumech mezi českou veřejností

Videospot (který od konce února 2015 do října 2015 zhlédlo na YouTube už více než 180 000 lidí) i aktivity kapely (koncerty, beseda s fanoušky, mediální výstupy) pomohly téma potřeby vzdělávání pro děti ze slumů v Bangladéši otevřít a šířit mezi českou veřejností.

Navýšení počtu jednorázových i pravidelných dárců

Do samotné online kampaně se zapojilo přes 600 dárců a další stovky dárců přispěly na koncertech a dalších akcích fanoušků.

Vytvoření nového fenoménu

Dosud nebylo mezi českou hip-hopovou komunitou zvykem, že by rappeři vystoupili ze „svých obvyklých vod“, které sami členové kapely Pio Squad nazvali „egorapem“ (orientace sami na sebe či své problémy) a postavili se za dobročinnou kampaň. Spojením osobní iniciativy, mohutného nasazení členů kapely, jedinečným tvůrčím přístupem režiséra klipu Jana Látala s příběhy dětí z Čalantiky vzniklo jedinečné spojení se silným nábojem. Výsledná skladba nese silné osobní poselství, které oslovilo nejen fanouškovskou základnu kapely, ale dostalo se mnohem dál - inspirovalo širokou veřejnost k dobročinnosti.

Pio Squad inspiruje další

Cílem kampaně bylo vybrat finanční prostředky pro centrum Čalantika. Výzva kapely však spustila řetězovou reakci dalších fundraisingových akcí a dobrovolnictví (viz Pio Squad inspiruje další: doposud Kyjov, Horažďovice, Pardubice a Chrudim, Karlovy Vary, Poděbrady, Jihlava, klub fanoušků Bohemians a Walabies kemp). Výtěžky těchto akcí přinesly pro Čalantiku dalších téměř 100 000 Kč, pomohly šířit povědomí o tématech vzdělávání pro děti z bangladéšských slumů v různých koutech ČR a daly příležitost dalším mladým lidem aktivně se zapojit.

Publikace je ke stažení na webu Českého centra fundraisingu.

Autor článku

Jan Kroupa

České centrum fundraisingu, NETT

Zůstaňte v obraze

Držte krok se Světem neziskovek, ať vás nepředběhne. To nejzajímavější vám ve správnou chvíli pošleme e-mailem:

Partneři Světa neziskovek

Ani Svět neziskovek se neobejde bez cookies - abyste si tenhle web opravdu vychutnali.
A o ochraně dat chci zjistit víc.